Vill vara i skolan men vågar inte
Hejj! Jag är 12 årig tjej! Jag har ett problem i skolan äs får mig att må så illa och få svårt att andas när jag är påväg till skolan! Det är så att en kille i min klass är helt sjuk! Allt började med en fredag bär jag skulle till gården (ungdomsgården) jag hade jätte kul var med mina kompsiar, vi gick runt skogen ja och 2 killar sen när vi kom runt hörnet stod då den här killen där då och riktade en spft air Gun mot min kompis! Vi alla gick hem till en kompis vars pappa är polis! Det slutade med att alla blev häntade där och mina föräldrar ringde rektorn. Sen på bussen så fick många stå upp medans jag satt och han killen (vi kallar han Olof) Olof fick då stå och han hamnade självklart står Des jämte mog och han pratade med sin kompis på sitt språk sen låtsades han knivhugga mig i magen😭 Jag var så jävla rädd. Sen en annan gång när jag stod och väntade på bussen tog han stryptag på en kille i min klass och tryckte upp han mot vägen sen drog han ner han på marken och sparkade han i huvudet! Sen till den värsta dagen, han hade med sig en riktigt kniv till skolan. Dagen då han hade kniven med sig upptäcktes det inte förens jag satt på bussen hem. Jag hörde nån bakom mig skrika Nej så kan du inte göra killen! Så jag vände mig om och såg Olof stå upp i bussen med kniven. Jag blev så rädd så jag började skaka och halvt gråta! Sen sa han ska jag kasta dem på henne då vände jag mig om och sneglade på Olof och han tittade på mig! Han menade asså att han skulle kastar den på mig. Så jag knäppte loss bältet och kastade mig fram och satt jämte en tant och skakade hela vägen hem! Sen den allra första saken hände har det gått ca 6 v och mamma har gjort allt för att försöka hjälpa mig, men rektorn gör inget! Dessutom dem dagen när han hade med sig kniven hade buss chaffuören gått bak och tittat i bussen och hittat fötterna där bak uppskärda (Olof hade alltså förstört sätterna) Och jag är rent ut sagt så jäävla rädd för att gå till skolan och åka buss! Hjälp vad ska jag göra! Mamma säger att jag kan va hemma det har hon sagt till rektorn med men vill va i skolan men vågar inte😭
Amanda

BUP svarar:
Hej!
Du har blivit ordentligt skrämd av denna pojke och det är lätt att förstå. Men att stanna hemma från skolan är ingen bra lösning annat än under en kortare tid. Du vill ju och ska kunna vara i skolan.
Så vad gör skolan och andra vuxna för att lugna ner situationen? Du säger att rektorn inte gör något. Är det så eller kanske pågår åtgärder som tar litet tid och som du inte vet om. Kanske har andra föräldrar, tex föräldrarna till pojken som blev sparkad i huvudet anmält till socialtjänsten fast du inte vet om det.
Hur som helst har skolan ett ansvar att ta tag i situationen så att du kan känna dig trygg där. Kanske du och din mamma kan tala med rektor tillsammans om hur det ska  ordnas. Din mamma kan också kan tala med fler föräldrar om situationen och göra en socialtjänstanmälan.
Det är de vuxna, skolan och föräldrarna som ska återskapa en trygg situation i skolan. Men under tiden kan du behöva ha någon att tala med. Jag tycker du ska vända dig till skolkurator och tala om hur du mår.
Och fastän du är rädd kan det ändå vara bäst att försöka fortsätta gå till skolan. Det är ofta bättre att göra det man är rädd för än att undvika det och låta rädslan styra för mycket.
Du kan också ringa, chatta eller maila till Bris eller till unga brottsofferjouren tel 0200212019.