Är det normalt att få tankar om sitt jobbiga förflutna?
Är det normalt att få tankar om sitt förflutna och man tänker hur hemskt det var och hur man kunde genomlida det?

BUP svarar:
Hej!
Du har ställt en kort fråga till oss om det är normalt att ha jobbiga tankar från förr.
Det beror på vad för tankar du menar och på vilket sätt de dyker upp. Att komma och tänka på hur svårt det var och hur man förhöll sig då kan vara ett vanligt och så kallat normalt sätt att försöka bearbeta vad som hänt. Att mer oförberett ofta få återkommande  bilder och tankar i huvudet som filmer eller flashbacks kan vara ett av flera tecken på att man blivit traumatiserad av svåra händelser. Hur det är i ditt fall går inte att svara på utifrån ett brev. Men om dessa minnen och tankar tar mycket plats inom dig kan det vara bra tala med någon om dem, oavsett om du är traumatiserad eller inte.
Kanske kan du börja med att ringa, chatta eller maila till Bris och där få råd om hur du ska gå vidare.