Har mått riktigt dåligt på sistone
Hej, har mått riktigt dåligt på sistone, har bråkat med min bästa vän och har även skrivit med en kille ett tag nu och för tre veckor sedan träffades vi och strulade osånt och efter det blev han mer off och sen bråkar jag mycket med mina föräldrar och mår riktigt dåligt över detta, för några dagar sedan började jag skära mig och har många gånger fått tanken på att avsluta mitt liv men killen har alltid fått mig att fortsätta men nu känns det inte längre som att han är en andledning att fortsätta leva så har inga andledningar kvar och sen tror min mamma att jag har ätstörning för har typ slutat äta. Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till för känns inte som att jag har någon kvar i mitt liv, vad ska jag göra?
Hatar mitt liv

BUP svarar:
Hej!
Du berättar att du mått riktigt dåligt på sistone och skriver om flera negativa saker som hänt. Du har bråkat mycket med dina föräldrar och blivit osams med din bästa vän. En kille du haft kontakt med  som du upplevt som ett stöd verkar ha förändrat sitt sätt mot dig. Sammantaget känns det just nu ganska hopplöst. Du beskriver självmordstankar och att du börjat skada dig själv. Din mamma har också reagerat på att du inte äter som vanligt. Det är verkligen mycket som händer i ditt liv just nu, och jag förstår att det känns tufft!
Mitt första råd till dig är att du genast försöker slutar självskada! Som du säkert vet är det ingen lösning på något problem, även om det kan fungera ångestlindrande för stunden. Försök fundera ut andra strategier för att hantera ångest/oro och starka känslor. Vad kan du göra istället? Lyssna på musik. Ta en promenad. Ring en vän. Ta ett bad. Kolla på film. Gör något som bryter sinnesstämningen helt enkelt.
Mitt andra råd är att du tar hjälp av någon att tala med. Kan du tala med din mamma om allt det här? Någon annan anhörig? Eller känns det som om du behöver prata med någon utomstående? Kanske skolkurator?
Du kan också vända dig till Ungdomsmottagningen
När det känns som om allt rasar runt en är det extra viktigt att ta väl hand om sig själv för att orka. Sömn/återhämtning, bra mat, gärna lite utevistelse i dagsljus. Det kan låta lite väl "enkelt", men om man till exempel inte sover tillräckligt blir ju allt i vardagen superjobbigt.
Nedan har jag lagt till information om olika ställen där du kan söka hjälp, och fakta från vår hemsida om självmordstankar, självskadebeteende och ätstörningar.
Håll ut - det kommer inte alltid att kännas som det gör just nu!