Vill sluta äta för gott
Hej! Jag blev tidigare i år mobbad av att jag var tjock! Jag har varit överviktig som 10 åring men nu när jag ä 13 så har jag legat lite mittemellan! Men nu har jag börjat äta mindre och på två veckor gick jag ner X kilo om inte mer! Jag har ingen aptit men i vissa perioder så blir det bättre! Men mina byxor passar mig inte längre men åndå har jag jätte mycket fett på kroppen. Ingen märker typ något och då vill jag bara gå ner mer! Jag är nu 157,8 cm och väger ca XX kilo. Är det normalt? Jag vill gå ner mer! Men efter varje stor måltid Mår jag illa, och jag blir lätt sur nu för tiden. Men jag har också skurit mig i handleden vid några tillfället och tryckt naglarna i händerna när jag skakar, jag ringde till förstalinjen och har fått en tid hos en psykolog men det känns inte som att det kommer hjälpa! Och jag vill bara sluta äta för gått. Jag vill bara försvinna typ! Men det känns som att vissa inte bryr sig.. dem förstår inte allvaret
Iza

BUP svarar:
Hej Iza!
Det var helt rätt av dig att du ringde till Första linjen och bokade tid. Det skulle jag också rått dig. Det finns anledningar att känna oro för dig. Du har tidigare varit mobbad som säkert lämnat djupa spår inom dig. Det behöver man tala om med dig. Dessutom kopplar du mobbningen till din dåvarande övervikt som driver dig in på en farlig väg och du riskerar att utveckla en allvarlig ätstörning. Det är inte din nuvarande vikt som är problemet utan att du har blivit så pass fixerad vid din kroppsvikt och börjat tro att lyckan beror på hur många kilo man väger. Det är problemets kärna du måste tala hos din blivande behandlare om.
Men det finns några andra frågor här. Varför vill du bara försvinna? Vilka är de "vissa" som inte bryr sig fast du så gärna vill att de skulle göra det? Tänker du på dina föräldrar, vänner eller andra som inte förstår allvaret med dina dystra tankar och med ditt dåliga självförtroende och inte minst att du är inne i ett slags självskadebeteende?
Du kan inte svara på mina frågor här. Jag ville hjälpa dig med dessa frågor så att du kan ta upp allt som i ditt huvud är kopplat till dessa frågor när du är hos din psykolog.
Du uttrycker ditt tvivel om detta kan eller kommer att hjälpa dig. Förutsättningen till att din blivande behandlare verkligen kan hjälpa dig är att du berättar allt så öppet som möjligt. Var modig, du har tagit det första viktiga steget i rätt riktning, fortsätt på den vägen.
P.S. På nätet kan du gå in på shedo som är en sida för de som har ätstörningsproblem och självskadebeteende. Men detta skriver jag som en komplettering och det ersätter på intet sätt att du går till din bokade tid på förstalinjen.