Är en tjej på 13 år med grova ätstörningar
Hej jag är en tjej på 13 år med grova ätstörningar.... för två år sedan hade jag anuruxia och tillbringade mycket av min tid på sjukhuset.
jag hade anuruxia ganska länge men sedan vart det bättre och i ett halvårs tid mode jag Ganska bra....jag tänkte fortfarande på min vickt men jag åt endå ganska normala mängder mat.
men nu har det burjart igen.... jag väger mig 1-3 gånger om dagen och får ongest för var enda litet gram jag går upp. På senaste tiden har jag gott ner ca 5kg och idag fick jag så dåligt samvete över vad jag åt så att jag försökte spy.
jag tycker om mitt utseende nu men när mamma ser att jag nästan inte äter någonting så blir hon orolig och tvingar mig att äta mer. Är så sjukt redd att jag ska gå upp i vikt.
Vet inte vad jag ska göra..... det käns som om jag äter lite för lite så går jag ner i vikt och om jag äter lite för mycket så går jag upp i vikt men vill bara landa på en stabil vickt utan att behöva oroa mig så mycket för vad jag äter. Just nu väger jag ca XXkg vad ska jag göra? Snälla svara!!!
sorry om det är svårt att läsa på grund av felstavningar men jag har även dyselexi
En 13 årig tjej med grova ätstörningar

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du har ju erfarenheter av att bli väldigt sjuk och vet hur det kan bli. Känner du igen de frågor du tar upp? Din upptagenhet av mat och vikt? Jag antar det och din mamma blir naturligtvis orolig. Det är bra att hon försöker få dig att äta.
Just nu tror jag det är hon som bäst förstår hur du ska hantera din mat och vikt. Jag tycker du och din mamma igen ska ta kontakt med de som hjälpte dig förra gången du hade ätstörningar. Det är inte ovanligt med återfall och det gäller att komma i behandling innan det går för långt. Bra att du skrev och undrade.
Lycka till!