Har jag en ätstörning?
Hej! Jag är en 13 år gammal tjej som tidigare lidit av både sömnskräck och tvångstankar samt att jag har haft tix. Nuförtiden så har jag ingenting av dem, eller inte på samma sätt som förut iallafall men däremot så har jag börjat funderat på om jag har en ätstörning då jag oavsett vad jag äter får ångest och en känsla av hopplöshet, som att det vore enklare att bara sluta äta för vad jag än äter så känns det fel.
Jag är även olyckligt kär, vilket gör att jag varje dag utsätts för starka (och jobbiga) känslor och för ett tag sedan blev det helt enkelt för mycket och då testade jag riva mig själv med naglarna. Sedan dess har jag rivigt mig lite då och då i jobbiga situationer, men idag tog jag till och med en fotfil och började "skrapa" mot mig. När jag sedan insåg vad jag gjort så blev jag otroligt ledsen och tänkte istället på hur det skulle vara att dö.
Det är också en sak jag tänkt på till och från på senaste, "Hur det vore att dö". De känslorna kan komma då jag känner som jag gör på grund av kärlek men också efter att ha ätit när det känns helt hopplöst och som att allt är dåligt att äta! Jag vill inte på riktigt dö, men har ändå tankar på hur det skulle vara att göra det.
Jag har fram tills nu trott att jag mått helt bra, och det tror jag kanske fortfarande, men hör ju att det inte låter bra! Behöver jag hjälp?
Grejen är den att jag inte vill berätta hur jag känner för mina kompisar då de kanske ser ner på mig och inte heller för mina föräldrar för de tror att det är en "trend" att må dåligt. Jag vill också kunna fortsätta göra det jag gör utan att känna det jag känner fast inser att det inte är hälsosamt.
Vad ska jag göra, snälla hjälp mig.
Jholene

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Att vara olyckligt kär kan göra väldigt ont och om personen du är kär i går i samma klass eller skola som du då blir det besvärligt. Du blir ju påmind hela tiden.
Att tappa aptiten och inte ha lust att äta är nog ganska vanligt om man är olyckligt kär och nedstämd. De flesta, om inte alla, vuxna har någon gång i livet varit olyckligt kära och vet hur det känns. Du kan nog ganska lätt övertyga dina föräldrar att det inte är någon trend att må dåligt när man är olyckligt kär. Jag tror de kommer att förstå och känna igen från sitt eget liv. Men kanske är det ändå något du vill hålla för dig själv.
Eftersom du är orolig för din brist på aptit och vad det kommer att leda till tycker jag att du kan ta kontakt med skolsyster och prata med hen. Det brukar vara bra att fortsätta äta på regelbundna tider även om det tar emot. Eftersom du inte vill berätta för dina kompisar kanske du skulle ha hjälp av att chatta på Tilia eller Tjejzonen? Pröva och se om det hjälper. Lycka till!