Vill komma bort från mamma ett tag
Hej.. Jag är en tjej som nu ska välja gymnasium i vinter. Jag vill så himla gärna gå på ett ställe som är bara 3 timmars bussresa bort från där jag bor. Men det kommer fram problem. Min mamma och jag har ett väldigt jobbigt förhållande redan och stressen inför valet gör det bara värre. Vi kan inte vara med varandra en hel vecka utan att vi skriker på varandra. Jag vill gå en bit bort från min familj. Komma bort från där jag bor ett tag. Men min mamma har helt andra planer. Hon vill att jag ska flytta med henne med hennes kille till en ort där min andra syster gå i gymnasium och bo hemma hos henne. Eller så får jag bo kvar med min pappa och stanna här ännu längre.
Det som är jobbigt är smsen min mamma skickar till mig. det står för det mesta bara att jag har inte lämnat in nån uppgift och att hon hatar det. Vilket gör att jag börjar säga emot och tillslut blire världens bråk. Men nu har jag börjat mått så dåligt igen pga det så jag har tappat matlusten, jag har ont i hela kroppen och vill inte veta av henne nå mer. Men vart ska jag ta vägen. Jag har pratat om det med en nära vän och han säger att det bästa är att prata med soc om hur dåligt hon får mig att må. Vet inte om det är de bästa jag kan göra. Jag vill bara att hon ska gilla mig något. Att hon ska sluta peka ut alla mina fel och skrika på mig om hur dålig jag är. Vad ska jag göra?
Stressad inför gymnsiumvalet.
Stressad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tiden kring gymnasievalet är hemskt stressig för många. Alla möjliga frågor kan ställas på sin spets. Det handlar ju både om hur man vill ha det de närmaste åren och om man har en idé om vad man vill göra efter gymnasiet. Utifrån ditt brev förstår jag att det hos dig också får en koppling till hur du har det hemma med din mamma.
Det är ju så att relationen med föräldrarna blir slitig när man är i tonåren. Många unga hamnar i hemska bråk med sina föräldrar, det kan kännas som att man hatar dem. Och som att man själv är hatad av sina föräldrar. Det är en väldigt slitig tid. De flesta föräldrar vill sina bara sina barn väl, en hel del vet tyvärr inte hur de ska visa det.
Är det rätt uppfattat att din mamma vill att du ska bo med henne (hennes kille och din syster) på en ny ort och att alternativet är att du bor kvar på samma ort som nu, men då hos pappa? Och du vill varken eller, för du vill bo på ett gymnasium med internat? Har du möjlighet att komma in var du vill eller är det också en fråga? Vad säger de andra vuxna runt dig, din pappa, din mammas kille? Vad tycker din syster?
Det allra viktigaste av det du skriver är den här meningen: "Jag vill bara att hon ska gilla mig något". Det gör ont att läsa det. Är det så det känns, att din mamma inte alls gillar dig? Då är det ju inte konstigt om du tappar matlusten och får ont i kroppen. Det är viktigt att man känner sig trygg hemma och omtyckt för den man är. Din mamma kanske behöver få höra av dig att du "bara vill att hon ska gilla dig något", kanske förstår hon inte hur osäker hon gör dig. Ibland kan man ge sken av att inte bry sig fast det är tvärtom.
Har man det svårt hemma har man rätt att vända sig till Socialtjänsten för att be om hjälp. Ännu viktigare är att få prata med någon hur man har det, liksom tillsammans fundera lite fram och tillbaka, så att man med stöd av den personen kan hitta en lösning. Det kan vara t ex skolans kurator eller en kurator på en ungdomsmottagning. Om det skulle kännas bra för dig att chatta med någon klok person, som kan känna igen sig i hur du har det, kan du prova att ta kontakt med Tjejzonen.