Har enorma problem med skolan
Hej,
Jag har enorma problem med skolan. Vid tillfället går jag inte i skolan och har inte gått i skolan på ca fyra år - jag saknar hemskt mycket utbildning.
Skälen till att jag inte klarat av skolan har skiftat mellan sjukdom, depression och social fobi.
Allt detta är ett väldigt stort personligt nederlag för mig, jag var väldigt ambitiös när jag var yngre. Om jag mått bra idag så hade jag säkerligen gått flera kurser och även siktat på läkarlinjen.
Men just nu är problemet (förutom social fobi) att jag inte minns det jag  läser och försöker lära mig (jag har tillgång till vissa böcker inom biologi, psykologi, och historia så jag hoppades kunna berika min kunskap inom något område). Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser om en paragraf, jag minns inte alls innehållet. Jag vet inte om det beror på stress eller dylikt, dock kan jag inte identifiera någon källa till stress.
För tillfället måste jag ta itu med problemet att minnas och den sociala fobin på egen hand. Här på BUP är det en lång väntelista, och jag är längst ner, vilket är tid jag inte kan kasta bort.
Så vad kan jag göra för att hantera den sociala fobin och förbättra minnet?
(Det är brådskande och viktigt då jag vet att jag inte kommer någonstans utan utbildning och så vill jag verkligen inte göra mina föräldrar besvikna.)

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har och har haft det verkligen besvärligt på olika sätt och kommit efter med din skolgång och utbildning. Men du verkar inte gett upp utan vill försöka göra något själv. Nu är de problem du vill ha hjälp med inte så lätta att åtgärda själv (även om du har viljan) utan du behöver säkerligen hjälp på olika sätt.
Kanske ska du ta det lite lugnt med att försöka komma ihåg komplicerade texter när du ändå inte kommer ihåg dem? Det kan bero på många orsaker och är en av de saker du behöver ta upp med BUP så att de kan hjälpa dig. Jag tror också att du har lättare att hantera din sociala fobi om du har någon med dig som du litar på och kan hjälpa dig när du blir orolig. Hur allvarlig är din sociala fobi? Kommer du ut? Kan du träffa någon?
Du står på kö till BUP och kan då få hjälp med alla de problem du tar upp. De behöver utredas så att du får rätt hjälp. Till dess tänker jag att du ändå kan göra mycket genom att i första hand försöka ta hand om dig själv så att du mår bra. Jag undrar hur du har det med kamrater och någon att prata med nu när du varit borta från skolan så länge och har en social fobi. Jag antar att du blivit ganska ensam?
Kanske kan du ha utbyte av att ta kontakt med jämnåriga genom att chatta på Tilia och Tjejzonen. Det kan vara ett sätt att möta andra och utbyta tankar och erfarenheter. Inte minst kan du berätta mer om din sociala fobi och utifrån det få tips hur du kan göra för att få mer kontakt med andra utanför din familj. Så försök ha lite tålamod att vänta på komma till BUP och försök göra saker som du mår bra av till dess. Det är mitt råd. Det viktiga och en förutsättning för att du ska kunna utbilda dig i framtiden är ju att du inte mår väldigt dåligt igen.
Så ta hand om dig! Lycka till.