Orkar inte med bråken
Hej
jag och min mamma och extra pappa bråka jätte ofta men nu ikväll blev dom  galna. Min mamma tog tag i mig och drog i mig och skrek att jag var ett helvette. Jag orkar inte med det här och vill bara flytta till min biologiska pappa (mina föräldrar är skillda) jag gör fel men jag vet att man inte ska säga eller göra såhär mot sina barn även fast man bråkar. Jag behöver hjälp. Snälla hjälp mig vad ska jag göra.

BUP svarar:
Hej!
Du har skrivit ett kort men nog så viktigt brev till oss.
Du har rätt i att föräldrar inte får göra illa sina barn. Barn har rätt att känna sig trygga i sitt hem, i sina familjer. Om du är rädd hemma för din mamma och din extrapappa kan du vända dig till BRIS eller direkt till Socialtjänsten.
Det är inte ovanligt att man in tonåren kommer ihop sig med sina föräldrar på olika sätt. När man är på väg att bli vuxen vill man hitta sin egen väg. Samtidigt har föräldrarna då fortfarande ansvar för att man mår bra. Risken finns att man tycker helt olika om vilken som är det bästa sättet att vara på/göra saker på. Då blir det ibland krockar, eller till och med explosioner.
Du är klok som inser att du kan göra fel ibland! Kan du säga förlåt då? Förstår din mamma och din extrapappa att även de gör fel mot dig, som när de gör dig illa genom det de säger eller gör? Kan de säga förlåt?
Alla människor blir osams ibland. Det går inte att komma ifrån. Det viktiga är att kunna bli sams, säga och göra förlåt och verkligen mena det. Finns det stunder där du har det bra med din mamma och din extrapappa? Kan ni prata med varandra då om hur dumt det blir när ni bråkar?
Vad säger din pappa om det som händer? Bor du hos honom ibland? Du kan ha rätt att det kan vara en bra idé att komma ifrån varandra ett tag om det har varit riktigt jobbigt hemma. Är det svårt att ordna?
Ibland kan man behöva få prata med någon professionell om hur man har det med sina föräldrar. Skolkuratorn kan vara en sådan person. Om det behövs kan skolkuratorn bjuda in t ex din mamma så ni kan få ett gemensamt samtal, hjälp att nå och förstå varandra bättre. Ett annat ställe dit det brukar vara bra att vända sig är ungdomsmottagningen. På UMO kan du läsa om allt möjligt, bland annat bråk hemma. Länkar finns nedan till andras liknande frågor till BUP.se.