Jobbiga sömnproblem

Hej!

Jag har jobbiga sömnproblem och sover ca 0-2h per kväll förutom kvällar innan helger då jag sover ca 15h. Det har gjort att jag äter mer sällan eftersom jag missar måltider eller är för trött för att äta. (Därför har jag också slutat få mens) Mitt problem är att jag inte går och lägger mig. Jag brukar gå runt i huset och inte göra någonting. Jag vet själv inte varför jag inte går och lägger mig. Jag har haft samma problem med sömnen fast mildare sen fyran och som bara blivit värre tills jag nu i nian inte klarar av det här. Jag har alltid mått psykiskt dåligt på grund av att jag misshandlats sen liten men sen åttan har de fysika misshandeln slutat och mitt liv har blivit så mycket mer fridfullt så jag borde må bättre nu. Desutom har mina konstanta självmordstankar minskat extremt mycket!:) Mitt humör går i perioder från att vara extremt lycklig till att vara extremt deprimerad. Jag kämpar allt vad jag kan för att må bättre. Känns som jag tappat taget om allt och jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill gärna ha hjälp och min pappa försöker skaffa hjälp på bum men dem säger att vi måste kontakta sjukhuset först samtidigt som sjukhuset säger tvärt om. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är så trött. Kan ni ge mig något tips?

Trött tjej

BUP svarar:

Hej!

Det måste vara hemskt jobbigt att sova så litet som du gör! När man inte får den sömn man behöver har man ingen kraft över till de krav man möter i vardagen. Allting blir och känns svårare.

Du berättar att du under lång tid mått psykiskt dåligt och detta  till följd av att du blivit misshandlad sedan du var liten. Att bli misshandlad är något mycket svårt att behöva vara med om och som kan sätta djupa känslomässiga spår som man behöver hjälp med..

Det är bra att din pappa söker kontakt på BUMM eller BUP. Nu hänvisar dessa till varandra, men det går säkert med pappas hjälp att få ordning i vart ni ska vända er. För du behöver få tala med någon.
Det finns hjälp att få när man har svårt att sova. Dina upplevelser av att ha blivit misshandlad är något viktigt att tala om och som kan ligga bakom de problem du har nu.

Det är svårt att ge dig några bra tips per brev. För att lättare somna kan det hjälpa att inte hålla på med mobilen eller datorn timmarna innan det är dags att sova.
Att ha en bestämd tid när man brukar släcka och varva ner sin aktivitet kan också vara bra.
När man, som du, varit med om jobbiga händelser kan det vara så att aktivitet kan vara som ett  skydd från att tänka på svåra saker. Svåra minnen kan lätt dyka upp när man är mer avspänd, som innan man ska somna.
Det skulle kunna förklara att du har svårt att komma till ro på kvällen. Och då är det de jobbiga minnena och känslorna som du först behöver hjälp med.

Låt din pappa fortsätta få reda i vart ni bäst ska vända er för att du ska få hjälp.
Under tiden kan du också ringa, chatta eller maila till Bris.

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta