Måste bli bättre - min mamma är otroligt stressad
Hej jag har varit depremrad i 1 år nu jag har int haft så mycket framgån i mit måend jag har alltså haft problem att göra saker även med mina djur jag har inte gåt regelbundet till skolan sen deta starta även nu när jag går anpassad studier såm bara är 2dagar i veckan kan jag inte ta mig dit. Hur jag hantera allt dehär är att konstant matta min hjärna med information = böker film osovidar.  men nu komer vi till det som sätter störst käpar i hjulen . Min mamma som har sina egna problem. Hon är otroligt stressad och hur jag är hjälper inte deräkt sitvaston hon för söker värklig men det sutar med att hon börjar skrika på mig och sedan dra mig ur sängen . Jag berättade i går för hene hur henes betende bara får mig att må sämre . Framför allt när hon börjar skrika på resten av familjen. Och nu är jag jätte orolig att hon tror att allt är henes fel . Hur ska jag få hene att förstå att det inte är henes fel?
jag börjar bli räd för mig skälv för att jag kan övertyga mej skälv till att jöra saker som är helt i mot vad jag i gentigen vill .till.Ex att jag ska gå hem i från och försvinna in i skogen för att slipa gå till skolan. Men det som riktigt skrämmer mig är att jag alltid har tyckt om smärta tillex att trycka finger naglarna mellan fingrarna . Och jag är räd för att börja självskada .
Och i går natt börjad jag för fösta gången tänka i banorna om att inte leva mer . Om jag gråt vara ärlig så har jag tapatt hoppet att bil bättre . Jag har ingen ambiston i livet längre jag burkad vilja bli ingenjör . Nu vill jag bar vara en grönsak . Jag har haft kontakt med sykolåg i 1år nu har haft två och båda tycker att löningen är att börjar aktivera mig . Men det hjälper inte så mycket mär man inte kan gör det det här fungerar inte längre jag moste bli bäter för ingen i min familj mår bra av deta.
förlåt för stav och grammatik fel  grav dyslexi
taksam för hjälp
saga

BUP svarar:
Hej!
Du har anpassad studiegång och har svårt att orka ta dig till skolan. Men det svåraste nu verkar vara att du inte känner det stöd av din mamma som du skulle behöva. Och när du talat med henne om det blir du rädd att hon ska tro att allt är hennes fel.
Det kanske är så att din mamma är stressad och inte riktigt klarar att stödja dig på ett bra sätt. Föräldrar gör inte allt rätt fastän de försöker. Ibland behöver också föräldrar stöd i hur de ska hjälpa sina barn. Det är något socialtjänsten brukar kunna ge.
Jag tycker du ska försöka tala med någon om hur du har det både hemma och i skolan. Du har kontakt med psykolog - försök berätta för denne.
När man är nedstämd och deprimerad används ofta en behandling som kallas beteendeaktivering. Den går ut på att man i regel mår bättre av att göra saker och sämre av att inte göra något alls. Kanske är det det ni arbetar med.
Men frågan om vad din mamma kan göra för att stödja dig är också viktigt.
Och finns det något som kan ändras i skolsituationen som kan göra det lättare för dig? När man har enskild undervisning är det lätt att känna sig ensam och utanför. Detta har ni kanske redan diskuterat i skolan, men kanske kan det behöva diskuteras igen. Då är din mamma också viktig som stöd för dig.
Börja med att tala med din psykolog om det du skrivit till oss. Berätta om din rädsla att börja självskada och tankar på att inte vilja leva. Berätta om konflikterna med din mamma.
Det kan bli mycket bättre.