Svårt att se något ljust i min framtid
Hej, jag är 13 år och mår jätte dåligt psykiskt. Jag har självmords tankar nästan hela tiden och börjar få svårt att se nåt ljust i min framtid. Jag har bytt skola pga mobbning, till en början mådde jag bättre, men nu mår jag sämre igen. Jag har inga vänner, eller åtminstone inga som bryr sig.
Jag skär mig och kan bara se dåliga saker med mig själv. Jag är rädd att jag ska göra något hemskt, jag vill inte dö men jag vill heller inte leva.
Hjälp jag vet inte vad jag ska göra.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du inte alls mår bra!
Att ha varit mobbad är något som för de allra flesta är mycket svårt och som lätt  gör att man får starka negativa tankar om sig själv och sitt eget värde. Det är något man behöver få tala om tillsammans med någon.
När man byter skola är det också ofta svårt att komma in i klassen, som redan känner varandra, och att få vänner. Och när man förut blivit mobbad är det särskilt svårt att skapa nya kontakter med full tillförsikt. Man är förstås rädd att bli sårad och utstött igen.
Du ska absolut vända dig till någon som du kan tala med om detta. Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om inte - så berätta för dem så de kan stödja dig som föräldrar. Du har tankar på självmord nästan hela tiden och då ska du vända sig till BUP. Dina föräldrar kan ringa dit.
Om du av någon anledning känner att du inte kan tala med dina föräldrar, kan du vända dig till skolkuratorn, som sedan kan hjälpa dig att tala med dina föräldrar om hur du mår.
Så här ska du inte behöva ha det. Det finns bra hjälp att få. Men du måste berätta för någon. Du kan visa ditt brev till oss och det här svaret om det blir lättare.