18 år och har kämpat med självmordstankar länge
Hej!
Jag är en tjej på 18 år som i många år har kämpat mot mitt eget huvud och självmordstankar mm som har lett till en snöbolls effekt där jag nu känner att jag inte kan hantera detta själv. Jag behöver söka hjälp och få veta om det faktiskt är något fel på mig som går att lösa eller om det bara är att ge upp. Min största rädsla just nu är att ingen tror på mig och att jag bara inbillar mig själv att jag mår dåligt, är rädd att de ska säga att jag bara söker uppmärksamhet när jag egentligen skriker på hjälp för att jag vill leva men inte längre orkar. Detta gör det läskigt att söka hjälp då jag är rädd att de inte ska hjälpa mig eller inte tro på mig. Jag vet inte vart jag ska vända mig då man i denna åldern är fast mellan vuxen och barn. Ska jag ring till vårdcentralen eller finns det någon psykiatri i stockholm man kan vända sig till direkt? Vorde ytterst tacksam för svar
Annika

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Vad bra att du skrev till oss med dina funderingar, även om du är 18 och därmed egentligen utanför BUP:s patientgrupp, eller "mellan vuxen och barn" som du själv formulerar det.
Först och främst vill jag uppmuntra dig att söka hjälp nu trots att det känns läskigt! Du beskriver att du i många år kämpat med självmordstankar och att det nu känns övermäktigt att hantera detta själv. Men du är rädd att inte bli tagen på allvar, eller inte få någon hjälp. Jag önskar att jag kunde garantera att alla fick ett utmärkt  bemötande och den hjälp de behöver när de väl tar steget och söker hjälp. Så är det tyvärr inte alltid, men du måste ändå våga försöka eftersom sannolikheten att det blir bra är stor!
Hör av dig till den vårdcentral du tillhör, eller närmaste vuxenpsykiatriska mottagning. I Stockholms län  finns fyra  Unga vuxna-mottagningar inom psykiatrin dit du också kan vända dig.
Jag bifogar också lite information nedan om hjälp via nätet och telefon.
Lycka till!