Är jätteorolig
Hejsan BUP!
I höstas började jag 6:an,och jag mår jättedåligt! Jag är jätteorolig för mina betyg och Nationella Proven.
I 5:an mådde jag jättedåligt (vi byter klasser varje år på min skola) och i min nya klass hade jag typ inga kompisar. Jag mådde även jättedåligt över andra saker.
I alla fall,jag började äta mindre (ganska mycket mindre,faktiskt) och började träna rätt mycket och så.
Jag gick ned från ca XX kg till ca XX kg på bara ett par månader,och nu när jag väger nästan XX kg känner jag mig jättetjock (jag är 148.5 cm lång) och vill gå ner i vikt igen.
Mina kompisar är ganska oroliga just nu,eftersom en kompis just blev utskriven från Sös med Anorexi,och jag höll typ på att få samma sak.
Mina föräldrar och jag håller på med en utredning just nu för ADD och Aspberger,och om jag får ADD så kommer jag få ganska starka mediciner som har biefekten mindre aptit (min lillebror har samma diagnoser),vilket skulle göra att jag troligtvis skulle gå ner i vikt,vilket jag egentligen vill.
Dessutom har jag mycket prestationsångest över skolan och mår jättedåligt om jag inte får A i typ allt och är jättestressad.
2472

BUP svarar:
Hej!
Du är jätteorolig för många saker. Skolan stressar dig mycket och du ställer väldigt höga krav på dig själv. Och vad gäller vikten verkar du vilja gå ner men också oroa dig för att du ska göra det.
Tillsammans med dina föräldrar genomgår du just nu en utredning för ADD och Asperger. De svårigheter som du beskriver kan höra ihop med dessa diagnoser.
Vänta tills utredningen är klar, se vad den kommit fram till och vad för hjälp du kan få med stressen, vikten och dina höga krav på dig själv.
Tala med dem du träffar om din oro för att medicineringen för ADD ska minska aptiten. Ibland kan man då få pröva en annan medicin.
Försök ta upp alla dina frågor med dem du träffar under utredningen så att du får svar som du förstår.
Lycka till!