Trots att allt blev lugnt mår jag dåligt
Hej!
Jag har några problem. Jag vet inte riktigt om de problemet stämmer med mig eller inte. Under en tid hade jag fått massa problem och hade väldigt tufft och jag sökte inget hjälp utan försökte att lösa det själv. Efter ett tag allt blev lugnt men jag ser nu att nej, jag mår ändå dåligt. Detta har påverkat att sömnen förstörs eller när jag sover så drömmer jag om de hemska händelser som hade hänt mig. Det finns så mycket stress i mitt liv, själv ser jag ut som ett lugnt person men det är själen som inte är lugnt. Jag vet inte vad ska jag göra? Om jag ska söka vård och prata med en psykolog eller göra något annat. Just nu har jag ingen att lita på. Jag har/hade depression, ångestattacker, självmordstankar och stress. Jag kämpar och försöker att sätta ett mål och nå till det här målet men när jag uppnår till det så det glädjer inte mig.
Sabina

BUP svarar:
Hej Sabina!
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja mitt svar till dig. Mellan raderna anar jag att du har varit med om väldigt mycket i ditt liv. Kanske finns det saker som du aldrig berättat om för någon. När man har varit med om något mycket skrämmande och påfrestande kan det sätta spår. Inom psykologi kallar man det för att man blivit traumatiserad. Jag vet inte om du är det, men tänker att du behöver få berätta mer, få någon som lyssnar och kan vara ett stöd för dig.
Du beskriver tydliga symtom på att du inte mår bra psykiskt, även om du är lugn på utsidan och fortsätter kämpa för att nå dina mål. Det är bra att du frågar vad du ska göra för att bli lugn i själen.
Eftersom du är över arton är BUP-mottagning inte rätt ställe för dig. Lite beroende på var du bor kan det finnas olika verksamheter som du kan söka hjälp hos.
Ibland finns det mottagningar inom vuxenpsykiatrin för unga vuxna. Se vad du kan hitta på föreningen MINDs hemsida eller 1177 Vårdguiden.
En annan möjlighet är att du vänder dig till vårdcentralen och berättar om din olika symtom.
Vissa ungdomsmottagningar tar emot unga upp till 25 för samtal. Läs mer om det här: UMO.
UMO har, liksom föreningen TILIA, också en chatt dit man kan höra av sig för att få råd och stöd.
Fortsätt leta tills du hittar någon som du känner förtroende för!