Jobbigt hemma och andra problem
Hej, jag har lite frågor till er. Hoppas det är okej.
Det är så att jag har en kompis som tidigare haft en ätstörning, nu är det så att kompisen äter välldigt dåligt. Min kompis pratar om en diet där hon bara kommer dricka vatten och äta upp kokad buljong. I mina öron låter de som rena vansinnet för denna personen är redan jätte smal, är så orolig för min vän.
Jag vet också att jag själv inte äter så bra men jag vill få någon typ av ätstörning så jag blir smal (är överviktig, det har läkare sagt). Det känns som att om jag bara blir smal kommer dem i min omgivning tycka om mig mer.
Det är även så att mina föräldrar pratar välldigt mycket skit om varandra till mig, dem pratar även om pengar och ber mig hämta ut deras mediciner eller handla mat hem och jag orkar inte det mer. Jag ringde vårdcentralen häromdagen men fega ur då man var tvungen å välja varför man ringde för jag visste inte vart jag skulle klicka.
Sedan är det en till sak, mina vänner lyssnar på många låtar och spelar ofta upp låtar och så kan dem fråga om jag hört den. Säger jag nej så blir de värsta stora grejen och jag vill bara gå in på toaletten och gråta/skada mig. Jag vet inte hur jag ska förklara för dem hur jag känner. När detta händer så påminner dem mig så mycket om tiden jag var mobbad på min gamla skola.
Tack för att ni finns <3
Monok

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver om flera olika saker som är besvärliga i ditt brev till oss. Du har det jobbigt hemma, dina kompisars beteende påminner ibland om hur det var att vara mobbad, du är missnöjd med din vikt och du oroar dig för en vän som tidigare haft en ätstörning.
Jag börjar med din hemsituation: det låter som att dina föräldrar har orimliga förväntningar på dig. Självklart ska en 17:åring hjälpa till hemma, men du ska inte behöva vara en ytterligare vuxen i familjen. Och det är klart att det är jobbigt för dig att lyssna på när dina föräldrar talar illa om varandra inför dig! Kanske har dina föräldrar svårt att ge dig det stöd och den uppmärksamhet som du behöver? Jag tänker att du skulle må bra av att prata med någon om det här, jag återkommer till det.
Du berättar att du varit mobbad då du gick på en annan skola. Nu kan dina vänners beteenden ibland väcka liknande känslor som du upplevde då. Har man varit utsatt för mobbning sitter ofta upplevelserna kvar länge och kan lätt väckas igen.  Då är det inte så konstigt att man kan reagera starkt i situationer som påminner en om mobbningen. Men hur ska du förklara för dina kompisar? Vet de om att du blivit illa behandla på din gamla skola? Kan du berätta något om detta, det behöver inte vara i detalj? Kanske kan du säga något om att det påminner dig om obehagliga situationer du varit med om tidigare, och att det är därför du kan reagera så starkt. Jag tänker att det inte är så svårt att förstå om man känner till något litet om bakgrunden.
Du skriver att du önskar få någon sorts ätstörning för att bli smalare, för då kommer människor tycka bättre om dig. Det är nog tyvärr inte ovanligt att tänka så ibland : "om jag bara var smalare eller snyggare eller mer social så skulle alla gilla mig". Men samtidigt har du ju bra koll på att ätstörningar inte är att leka med - du oroar dig för din vän som tidigare haft problem med mat och nu verkar vara på väg att bli sämre  igen. Du kan inte ansvara för hennes hälsa. Men berätta för henne att du oroar dig och be henne kontakta dem/den där hon tidigare fått hjälp om hon fått behandling för sin ätstörning.
Mitt råd till dig är att du för egen del kontaktar skolkurator eller Ungdomsmottagningen för att prata om hur du har det.
Jag har också bifogat några artiklar som kan vara till hjälp för dig, och där fler ställen du kan vända dig till nämns.