Syner som kommer och försvinner
Jag är en tjej som ser syner det kan vara människor eller djur jag ser men som sen försvinner lika fort som dom kom. Jag är rädd vad ska jag göra?
H

BUP svarar:
Hej!
Det du skriver om händer med människor, både med barn och vuxna. Men alla blir lite skrämda av sådana förnimmelser. Det är ju jättekonstigt att se något som man sedan upptäcker att det inte finns i verkligheten.
Det kan bero på många olika saker, så många att det inte går att gissa. Men det är viktigt att du inte skäms för det utan talar med någon vuxen. Helst med dina föräldrar. Sedan kan ni gå till vårdcentralen och göra en läkarundersökning. I vilka situationer  har du sådana upplevelser? När du är orolig eller tvärtom när du är avslappnad? Finns det något som påverkar dig speciellt mycket, filmer eller dataspel eller något du hör talas om? Finns det något med dina ögon? Har du också några andra konstiga upplevelser som du inte själv förstår?
Det viktigaste är att du nu är orolig och rädd för dina intryck och din oro ska tas på allvar. Samtidigt är det lika viktigt att man undersöker vad som kan förklara dina synupplevelser. Tala med dina föräldrar eller vänd dig till kuratorn eller skolsköterskan. Vänta inte med att söka stöd hos vuxna!