Har social fobi
Hej!
Jag har varit ensam i minst 4-5 år nu.. Jag har inga vänner.. Jag umgås inte med min familj pga familjeproblem.. Jag har inte gjort något den här sommaren.. Jag har bara suttit hemma.. Jag har socialfobi, jag är jätteblyg, jag skadar mig själv och jag är självmordsbenägen. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra :( Jag söker inte hjälp för att jag vill inte att min förälder ska få veta något.. Jag hatar mitt liv :(
~Eternity
Eternity

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag blir starkt berörd av ditt brev. Du måste faktiskt hjälpa dej själv lite genom att söka hjälp för din fobi!
Social fobi kan, som i ditt fall, vara väldigt hindrande och få förödande konsekvenser. Social fobi är vanligt och det finns bra hjälp att få.
Låt inte dina tankar om dina föräldrar hindra dej. Dom är antagligen redan väldigt oroliga för att du inte går ut och inte har några vänner. Social fobi är inget att skämmas för. Du har inte valt det själv utan är drabbad.
Om du vill försöka göra något själv åt din situation så brukar råden vara att försöka bryta sin isolering, bli mer utåtriktad och utmana sin ångest så gott det går.
Den isolering och ensamhet du beskriver ska du aktivt försöka utmana och bryta. Ta en promenad, gå på bio, sätt dej på ett fik med en bok, hälsa på någon och så vidare.
Det kommer att gå lättare om du får hjälp. Så jag tycker att du snarast ska utmana din ångest och söka hjälp på BUP eller en ungdomsmottagning.
Låt inte din ångest styra ditt liv.
Lycka till!