Har börjat äta väldigt lite
Hallå BUP!
Sen jag var ca 9 år har jag varigt mobbad och har mått väldigt dåligt för det och har typ 0 självförtroende.
Jag har hadt konstiga röster i huvudet sedan typ 4:an som säger åt mig att inte äta,och jag har börjat äta väldigt lite,träna mycket osv. Mina kompisar är väldigt oroliga,och jag har typ alla symptom för Anorexi (förutom kräkas-upp-maten grejen eftersom jag har fobi för spyor).
Jag behöver gå upp i vikt,men vill inte vara "normalvikt" för då kommer jag få mens.
M

BUP svarar:
Hej M!
Så himla tråkigt att höra att du blivit utsatt för mobbing. Det är du tyvärr inte ensam om och man vet att det ofta sätter negativa spår i självförtroendet precis som du skriver
När det gäller dina nuvarande matproblem och tankar om att inte få äta så är viktigt att du kan få hjälp att hantera den rädsla och ångest som detta väcker hos dig.
Du skriver inte något om att du har fått hjälp för det så därför vill jag ge dig rådet att berätta för en vuxen om hur dåligt du mår, kanske visa det här brevet du skickat till oss. Om du kan berätta för dina föräldrar så skulle det vara ett bra steg att ta, och att de som nästa steg kan boka tid vid BUP eller en ätstörningsenhet så ni får hjälp med en bedömning och råd kring vilket stöd du behöver i nuläget.
Om du inte känner att du klarar prata direkt med dina föräldrar så brukar skolsyster och skolkurator kunna hjälpa till, så dem kan du också kontakta.
Jag tror du skulle kunna må bättre av att få stöd att prata om dina rädslor dels kring maten men också dina känslor och tankar om vad det skulle kunna innebära om du blir fri från dina matproblem och vågar börjar äta mer normalt igen. Om det är så att du ofta får upp minnen och känslor från den tidigare mobbingen så kan man också få hjälp med det så att man i framtiden upplever att det känns lättare att hantera och inte påverkar självkänslan lika mycket.
Så vänta inte utan prata med en vuxen så snart som möjligt! Du är inte ensam om att känna så här och det finns bra hjälp att få.