Vill inte få anorexi
Hej!
Sedan i 5:an (jag har börjat 6:an i höst) har jag haft det jättejobbigt i skolan och känner att jag inte har någon kontroll över mitt liv längre,och jag har börjat äta mindre,tänker nästan bara på min vikt och tränar nästan varje dag.
Mina kompisar är väldigt oroliga,och en av mina kompisar kom precis tillbaka från sjukhuset hon var på hela sommaren för att hon hade Anorexi. Hon och jag åt typ lika lite,tränade typ lika mycket och hade väldigt lika symptom,men mina kompisar fick mig typ att äta lite mera och så...fast nu är min kompis helt frisk i alla fall.
Jag fick nyligen diagnoserna ADD och Aspberger,och ska få rätt starka mediciner för att det ska bli bättre i skolan och så,men en av biverkningarna är att man får mycket mindre aptit,och går ofta ner i vikt (vilket jag egentligen vill,för jag känner mig jättetjock nu när jag är normalvikt)
Jag fick tillbaka mina Anorexi-symptom för ungefär en månad sedan,fast ganska kraftigt minskade,men är rädd att jag ska få Anorexi den här gången,eftersom jag de byter klasserna varje år på min skola och bara har två av mina kompisar där...och jag tror inte de vet om hur lite jag åt förra året,fast min ena kompis tjatar hela tiden på mig att jag måste äta mer osv.
Skollunchen är hemsk,och det gör ju inte saken bättre precis...så jag äter typ bara pyttelite sallad/soppa på lunchen,och dricker vatten till,ibland dricker jag bara vatten till lunch...
Jag har blivigt mobbad flera gånger och har urselt självförtroende,och mina diagnoser förbättrar inte mitt sociala läge direkt.
Jag hatar verkligen hur jag ser ut och vill väldigt gärna gå ner i vikt,men vill samtidigt inte direkt ha Anorexi.
Jag har alltid varigt ganska smal men blivit typ tjock sedan 5:an.
VAD SKA JAG GÖRA SNÄLLA HJÄLP MIG!!!
Anorexi-tjejen

BUP svarar:
Hej!
Du vill så gärna gå ner i vikt men vill inte ha anorexi - så skriver du i ditt mejl. På sätt och vis är det kokt och bra att du gör en sådan skillnad. Jag vet inte om du är överviktig eller inte, man brukar inte ha en riktigt realistisk uppfattning om sin  kropp och sin vikt när man, som du "tänker nästan bara på vikten och tränar varje dag". Dessa är illavarslande tecken!
Ändå förstår jag av ditt mejl att du vill behålla kontrollen och inte halka in i anorexi. Det är också jättebra att du har kompisar som håller ett vakande öga på dig. Men det tror jag inte att det räcker.
Du har också rätt i att mediciner du tar kan minska din aptit, det har läkaren säkert förklarat för dig och för dina föräldrar. På denna punkt vill jag vara mycket tydlig: din läkare måste veta att du har åtminstone en tendens att utveckla anorektiska problem. Då kan läkaren väga in dessa risker i din medicinering och tala även med dina föräldrar om hur de kan stötta och hjälpa dig med en balanserad kost så att du inte blir överviktig men inte heller rasar i vikt.
Jag förstår att ditt låga självförtroende hänger ihop med att du tidigare blivit mobbad. Läs den lilla artikel jag bifogar här om mobbning och vilka oerhört negativa konsekvenser mobbningen kan ha just för självförtroendet. Du skriver också mycket klokt att dina diagnoser inte är ett så bra utgångsläge för dig. Men vet du, utan att i det mista bagatellisera detta problem, tycker jag att det med rätt stöd i skolan och hemifrån går att vända det till din fördel.
Nyckeln är att du vågar vara uppriktigt mot dig själv och mot dina föräldrar och att du också har åtminstone en lärare eller kuratorn i skolan som du kan tala om du råkar ut för otrevliga saker. Försök inte att dölja problem och eventuella konflikter. Man kan hjälpa dig bara med det som man vet om.
Dina föräldrar har varit med dig på BUP när du fick dina diagnoser. Jag tycker att du nu talar med dem om dina problem med att äta balanserat och att ni då tillsammans tar upp frågan med läkaren eller med sjuksköterskan på BUP som följer upp din medicinering. Om ni i nuläget inte har ett planerat återbesök ska ni ringa och få en tid just för dessa frågor.
Du ser dina problem klart och tydligt och du har också förmågan att formulera dig. Ta nästa steg som jag föreslår, innan det som du är rädd för - att utveckla anorexi -verkligen inträffar.