Ingen av mina vänner förstår
Jag skär mig och mår piss, ingen av mina vänner förstår och tänker bara på sig själva så jag får hjälpa dom men dom vill aldrig hjälpa mig jag är underviktig och vet inte riktigt varför jag mår dåligt. Jag bråkar med min mamma ganska ofta och behöver hjälp!😭
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så kämpigt du har det! Om man märker att man mår dåligt och det inte släpper, kanske man har försökt göra det bättre på olika sätt och märker att det ändå inte känns bättre så brukar det vara ett tecken på att man behöver hjälp att förstå vad det är som påverkar en och få råd hur man kan göra för att må bättre.
Jag gissar att du började skära dig som ett försök att få de jobbiga känslorna att minska. Många berättar just att man börjat självskada av den orsaken och att man sen fortsätter för man kanske märkte att det förändrade i stunden hur man kände sig.
Efter ett tag brukar man också märka att de jobbiga känslorna kommer tillbaka och man får nya tankar på att självskada, tillslut kan det kännas om man kommit in i en ond cirkel och som man inte vet hur man kan ta sig ur.
Du försöker hjälpa dina vänner men verkar bli ledsen sen när de inte lyckas hjälpa dig. Kanske är det så att dina vänner faktiskt inte vet vad de kan göra för att du ska må bättre på djupet. Jag tänker att det verkar för svårt för dig att lösa på egen hand, och för dina vänner. När man som du mår dåligt och börjat självskada så tänker jag att du behöver få kontakt med en vuxen som kan hjälpa dig vidare med det här.
Om du tror att du kan berätta för dina mamma hur du mår så tycker jag att du börjar med det. Men om det känns för svårt så kan du gå till skolkuratorn eller kolla in hjälp på nätet som jag skickar med.