Nu har jag problemet att jag bara vill dö
Hej jag är en kille på 12 bast och har ett stort problem. I april flyttade jag ifrån min mamma efter två år av att ha blivit skuldbelagd med att hon tex skulle ta sitt liv om jag flyttade nu har jag problemet att jag bara vill dö, jag orkar inte ha problem och börja gråta av minsta Lill jag vill leva men orkar inte!
Hur ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Om du levt med en mamma som hotat med att ta sitt liv och skuldbelagt dig, så betyder det att du under lång tid levt under stor press. Det är inte konstigt att du nu inte längre orkar ha några fler problem och är känslig. Finns det någon som kan lyssna på dig och ta hand om dig på ett bra sätt? Något är det som inte är riktigt bra för dig eftersom du nu inte känner att du orkar mer.
Det brukar vara knepigt att sortera sina känslor och tankar kring en mamma som hotat ta sitt liv. Det kan vara så mycket olika slags tankar och känslor. Ilska och hat kanske över att känna sig utpressad och skuldbelagd, men kanske också sorg, kärlek och ömhet över samma mamma.
Jag tycker du ska prata med någon om hur du har det och det ska nog vara någon utanför din familj - även om det naturligtvis är bra att kunna prata med den andra föräldern (vårdnadshavare).
Det enklaste är kanske att du går till din skolsyster eller skolkurator och berättar att du behöver någon att prata med och be dem hjälpa dig.
Eller så du kan ringa/skriva till Bris och berätta och då få mer råd hur du ska gå vidare.
Jag tycker också att du ska berätta för dina föräldrar, eller dem du bor hos, hur du mår: att du mår så dåligt att du inte vill leva.
Då kan ni söka hjälp på en vårdcentral eller BUP och du kan berätta om alla de problem och annat som gör dig så ledsen och olycklig. Kanske någon också kan hjälpa dig och din mamma att få en mer trygg och säker relation?
Bra att du skrev till oss och hoppas du får någon som vill lyssna på dig och som du känner förtroende för att prata med.
Lycka till!