Går i åttan och är väldigt stressad
Hej, jag går i åttan och är väldigt stressad. Jag har huvudvärk ca 3- 5 gånger varje skolvecka och så har det varit i några månader nu. Huvudvärken brukar sitta i ända tills jag går och lägger mig om jag inte tar huvudvärkstabletter eller något. Jag är stel och är trött helatiden. Jag är ofta ledsen men jag visar det inte för någon. När jag har ont i huvudet får jag ingenting gjort och då blir jag stressad för det istället. Stressen började i sjuan. Jag tänker väldigt mycket på det som jag gjort dåligt och jag har väldigt svårt för att komma igång med skoluppgifter. Jag har även rätt svårt för att konsentrera mig just nu, det kan gå en hel lektion när jag inte få någonting gjort även fast jag försökt. Om jag har prov som går på tid blir jag enormt stressad och det känns som allt jag kunde bara försvinner, jag kan verkligen inte jobba under tidspress. Det skulle nog vara rätt skönt att prata med någon men jag skulle alldrig våga säga att jag vill prata med någon.
Den här terminen har jag fått en lärare som stressar mig väldigt mycket. Hon säger allt ska vara klart på en viss tid. Det kan vara en uppgift som hon alldeles nyss gett oss som ska vara klar samma dag som vi har fått den även fast hon ser och vet att ingen i klassen hinner klart. Hon ger oss nya uppgifter hela tiden och det känns som om man inte hinner klart med en enda. Hon pratar också ofta om en klass som tydligen är bättre än vår och hon kan säga ”det här borde ni klara för det gjorde dom”. Jag vågar inte riktigt prata med henne om det, men undrar hur man kan säga på ett bra sätt att man blir stressad av sättet som hon lär ut på och att man tycker att det är fel? Jag vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sätt så att hon kan förstå vad jag menar.
En annan sak som jag har tänkt mycket på är att jag väldigt länge har bitit mig i kinden och läppen. Men det har blivit värre nu tror jag. Jag vill sluta då jag förstår att det inte är bra men jag lyckas verkligen inte. Det har blivit så att jag gör det utan att jag märker det och jag vet inte ens hur det startade. Mår skit dåligt av det då det känns som om jag äter upp mig själv men jag kan verkligen inte sluta. Har du något tipps på hur jag kan sluta?
Mvh
stressade tjejen
Stressade tjejen

BUP svarar:
Hej!
Du har varit stressad sedan i klass 7. Att du har huvudvärk, är stel, trött och ledsen och har svårt att koncentrera dig kan höra samman  med stressen men för säkerhets skull bör du också kontakta din vårdcentral för att utesluta någon somatisk (kroppslig) orsak.
Har du någon tanke om varför du blir så stressad? Har du lätt för att ställa stora krav på dig själv så att du måste ha mycket goda resultat för att tycka att du duger?  Har dina föräldrar stora förväntningar på dig? Eller är det något som blir svårt för dig i skolan som du skulle behöva mer stöd med fastän ingen har så mycket tänkt på det?
Och nu har du fått en lärare som stressar dig och säkert flera i klassen extra mycket.
Jag tycker absolut att du ska våga vända dig till någon att tala med. Skolkurator skulle kunna vara en bra sådan person eftersom denne känner till situationen i skolan. Skolkurator skulle också kunna hjälpa dig att tala med läraren som stressar dig.
Att du biter dig i kinden låter som en stressreaktion som blivit en vana. Hur du ska bryta den är också något du kan tala med skolkurator om. För att arbeta med detta behöver du då stärka din uppmärksamhet på när du är på väg att bita dig i kinden och innan du biter  försöka ersätta det med en annan rörelse som hindrar bitandet. Du kan också läsa mer på länken snorkel.
När du bitit blir det svullet och svårt att låta bli att känna på. Kanske också en tandläkare kan vara bra på att hjälpa dig sluta.
Men ditt första steg är att våga ta kontakt med någon att tala med. Vi alla kommer i situationer i livet då vi behöver någon att tala med. Om vi vågar kan det förändra mycket. Försök!