Det är en riktigt elak röst som skriker åt mig
Hej!
Jag är en 17-årig tjej som har nyligen blivit diagnoserad med PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det är en svårare form av PMS. Läkaren som satte denna diagnos, skrev även ut antidepressiva, Escitalopram Actavis 20 mg, till mig. Första veckan skulle jag ta 10 mg och sen 20 mg. Jag började ta medicinen för tre dagar sedan, 14 oktober.
Sedan jag började ta medicinen så har jag börjat höra en röst i huvudet. Utöver detta varje gång jag ser ett vasst föremål får jag impulsen att hugga ihjäl någon annan och min hund. Det är en riktigt elak röst som skriker åt mig att jag ska döda djur, andra människor och mig själv. Jag har haft självmordstankar i 12 år och har försökt begå självmord sju gånger. Men jag har aldrig haft tankar på att skada människor innan jag började ta medicinen. HJÄLP, jag är så jäkla rädd för den här rösten och mig själv.
Egentligen vill jag inte dö och jag vill inte döda andra människor och djur. Men jag vet inte om jag är tillräckligt stark att stå emot rösten.
Jag berättade om att jag hör en elak röst som vill att jag gör dumma saker och självmordstankarna till mina föräldrar. De tycker att jag ska härda ut och de säger att biverkningarna kommer gå över inom några veckor. De vill inte ta mig till BUP. Jag tror inte att jag orkar vänta tills dess. Jag begår hellre självmord än att jag skadar andra människor och djur.
Vad ska jag göra? Vänta några veckor eller begå självmord eller kontakta BUP och berätta om dessa tankar och rösten?
Jätterädd tjej

BUP svarar:
Hej!
Jag vill ge dig ett kort svar: ta kontakt med BUP eller läkaren som skrivit ut medicinen och berätta oavsett vad dina föräldrar tycker.
Berätta också vad dina röster säger. Det låter väldigt, väldigt obehagligt och även om du vet att du inte vill ha ihjäl någon, så blir du jätterädd.
Du skriver att du haft självmordstankar länge och att du flera gånger försökt  begå självmord.
Jag tycker att du ska berätta om detta och dina suicidförsök (om du inte redan gjort det) så att du kan få hjälp att finna andra sätt att hantera dina känslor/tankar när du mår mycket dåligt.
Passa på nu när du har en BUP kontakt!
Lycka till!