Vad ska man göra om ens vårdnadshavare misshandlar en?
Hej bup! vad ska man göra om ens vårdnadshavare misshandlar en psykiskt med kränkande ord som tex "idiot" "skitunge" osv eller fysikt misshandlar en med sparkningar eller slag? Har haft många självmordstankar på senaste tiden, ser ingen mening i livet.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du försöker ta reda på vad du ska göra. Det du beskriver är allvarligt. Inget barn/ungdom ska behöva leva med kränkningar av det slag du beskriver. Det är också olagligt. Det är också lätt att känna sig mycket olycklig när man lever under sådana omständigheter. Som barn/ungdom är man ju ofta ganska maktlös och väldigt beroende av sina ”vårdnadshavare”.
Jag tror det enda du kan göra och som du ska göra är att berätta och söka hjälp utanför din familj. Först då finns möjligheter till förändring och till att du får det bättre. Du kan göra det på flera sätt. Du kan gå till din skolkurator och berätta lite mer ingående hur du har det hemma och be hen hjälpa dig få kontakt med socialtjänsten där du bor. Socialtjänsten kommer då ta kontakt med dig och senare dina vårdnadshavare och försöka hjälpa dig och din familj.
Du kan först ringa och prata anonymt med en kurator på BRIS Tel 116 111. De kan hjälpa dig med det mesta. Du kan också ringa anonymt till socialtjänsten där du bor och prata med dem. Du kan läsa mer om detta på KollPåSoc.
Så det finns mycket du kan göra och du kan få mycket hjälp. På sikt kommer du troligen må mycket bättre, se en mening med ditt liv och inte ha självmordstankar och ha en bättre familj att leva med