Låg självkänsla och ångest ibland
Hej!
Jag är en tjej på 14 år, ett tag nu har jag haft en låg självkänsla och kan få väldigt mycket ångest vid vissa tillfällen. Jag har även börjat tänka mer och mer på min vikt och vad jag äter under ett tag nu, jag har inte tänkt på det särkilt mycket till härom dagen när jag insåg att flera av mina kläder blivit försmå och jag vägt mig, så jag kollade då upp detta på UMO och eran sida då jag tror att jag kan ha någon form av ätstörning. Allt detta påverkar även mig under skolan då jag har väldigt svårt att koncentrera mig och andra saker som det verkar alla förutom jag har lätt för, tex att prata framför alla, komma ihåg saker från lektionerna, skriva prov.
Eftersom jag har stora tillits problem har jag inte berättat detta för någon, men även att jag inte vet hur jag ska förklara detta för någon eller vet om jag kan. Min familj vet inget heller och dom är även en av andledningarna jag inte sagt något till någon eftersom jag inte vill att dom ska veta allt detta, flera av mina vänner går hos er(BUP) och gör utredningar osv och mina föräldrar  pratar alltid om vilken tur dom har att dom slipper sådant och att jag har tur m.m.
Så jag behöver hjälp, vad jag ska göra?
//Kim

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver att du kan känna mycket ångest i vissa situationer, att du börjat tänka mer och mer på vikt och mat på sista tiden och att du känner låg självkänsla. Du tycker också att du börjat fungera sämre i skolan. På det hela taget mår du inte på topp just nu, och undrar vad du kan göra. Vad bra att du hörde av dig till oss!
Jag tänker att det här är ganska vanliga problem och funderingar för många unga personer, men det betyder inte att det inte kan vara jättejobbigt för det! (När jag tänker efter är det förstås inte bara ungdomar som dras med sådana här tankar och känslor, det gäller nog de flesta människor ibland).
Du upplever det som om alla andra verkar ha lätt för att prata framför folk, minnas rätt saker och prestera på prov. Men kanske tycker de det samma om dig - att det verkar som om du inte oroar dig alls..? Med detta menar jag bara att de flesta av oss döljer våra svårigheter så gott vi kan, vilket kan få det att verka som om de inte finns.
Du skriver att du har problem med att känna tillit och därför inte berättat för nån. Jag vet ju inte varför du känner så men jag tänker att du har mycket att vinna på att prata med någon om hur du har det. Börja med att försöka prata med dina föräldrar. Var inte rädd för att oroa eller belasta dem. Det är deras jobb som föräldrar att hjälpa dig så gott de kan. Kanske har du någon vän du litar på mer än andra som du också kan anförtro dig åt?
Om du känner att du behöver prata med någon utanför familjen föreslår jag att du söker upp skolkurator. Ungdomsmottagningen kan också hjälpa dig. Via nätet kan du kontakta Tjejzonen eller föreningen Tilia, där du också kan chatta anonymt.
Hemsidan Snorkel har olika tips och bra tekniker för att hantera bland annat ångest.
Ta väl hand om dig!