Känner mig inte alltid närvarande
På senaste tiden har det allt mer hänt att jag då och då inte känner som att jag är där jag är. Det känns som att jag kollar på en film. Nu på hösten då man kan se träd i väldigt fina färger kan det ofta hända att jag bara står och stirrar. Hösten är min favorit årstid men nu när jag kollar runt mig så ser inte löven färgsprakande ut, bara tråkiga. Allt ser grått och tråkigt ut och jag känner mig inte alltid närvarande.
I slutet av en skoldag som jag tyckt varit tråkig kan jag fortfarande komma ihåg att jag vaknade på morgonen och var väldigt trött. Men jag ser hela skoldagen som något tråkigt grått. Jag inser inte ens att tiden har gått.
Jag dagdrömmer mycket (vilket visserligen är vanligt), men jag föredrar att dagdrömma framför att göra andra saker ibland. Jag kan längta efter att gå till skolan bara för att jag har tid att dagdrömma. Jag kan längta efter att gå och lägga mig för att jag kan dagdrömma innan jag somnar.
Saker jag tyckte var kul har förlorat det som är roligt. Senaste året har jag varit väldigt antisocial rent ut sagt. I somras gick jag inte hemifrån på en månad för annat en att följa med min mamma till mataffären.
När jag inte känner mig närvarande blundar jag bara flera gånger och fortsätter gå tills det känns som att det jag ser faktiskt är vad jag ser.
Det hela börjar bara att bli väldigt tröttsamt och jag undrar om det här är normalt?
En dagdrömmare

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Även om det är vanligt att dagdrömma så låter det som du gör det mer än vanligt. Jag tycker du beskriver att du liksom tappar kontakten med den vanliga världen och livet och istället dagdrömmer och saker du tyckte var kul är det inte längre och färger försvinner och mycket blir grått och tråkigt. Du tycker det börjar bli tröttsamt och kanske också tråkigt?
Jag förstår inte riktigt vad som händer med dig och ditt liv. Varför du dagdrömmer så mycket och verkar det som, liksom tappar bort det andra ”verkliga” livet. Men det är inte bra. Du behöver verkliga kamrater och verkliga problem och konflikter i ditt liv. Vart har det tagit vägen? Kanske är ditt dagdrömmeri ett sätt att hålla dig undan från allt besvärligt och det brukar inte vara utvecklande. Vi behöver alla känna kontakt med vår omgivning. Det får oss att känna oss levande på gott och ont.
Så jag tycker du ska söka hjälp för att bättre förstå hur det står till med dig och kanske få hjälp att igen hitta tillbaka till en mer levande och kanske besvärlig omvärld. Ditt brev till oss var en fin beskrivning tycker jag. Kanske kan du ta med det som en hjälp när du ska beskriva vad som händer. Kanske kan du få hjälp genom att vända dig till din skolkurator? Ditt drömmeri borde väl påverka ditt skolarbete? Eller kan du tillsammans med dina föräldrar ta kontakt med BUP där du bor.