Hur kan jag berätta?
Hej, jag har så sjukt mycket ångest, jag har det varenda kväll och har haft det i över 1 år. Under sommarlovet hade jag extremt mycket ångest. Jag har ångestattacker nästan varje vecka. Jag skär mig själv och jag kan inte sluta, det är det enda som tar kål på ångesten.
Jag kommer även flytta snart och är rädd att jag kommer bli mobbad pga min sexuella läggning (jag har inte blivit det tidigare men är orolig).
Jag har berättat för mina vänner, de stöttar men jag vet inte hur jag ska berätta för mina föräldrar. Har ni tips på hur jag kan berätta för de?
Hoppas att ni kan hjälpa
nejnejnej

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig!
Så här ska du inte behöva ha det! Och det som gör mig mest orolig för dig är att du berättar att du sedan länge har hög ångest och att du har fastnat i att göra dig själv illa.
Vad är det du känner dig osäker på hur du ska säga till dina föräldrar? Är det att du har ångest, skär dig, att du har en sexuell läggning som de kanske uppfattar som avvikande, eller att du är rädd att bli mobbad på den nya skolan? Eller är det allt detta?
Mitt första tips när man ska prata med sina föräldrar om svåra saker är att fundera på vad det är man skulle vilja säga och vad det är man vill att de ska säga eller göra. Det är bra att för sig själv komma på om det egentligen handlar om något annat än det först verkar som.
Nästa tips är att skriva ner vad man känner, tänker oroar sig för. Precis så här som du gjorde till oss. Du kan lägga en lapp till dina föräldrar eller smsa. Men glöm inte att lägga till: "när kan vi prata om det här?" Tänk också på att det är en skillnad mellan att prata om och att berätta för. Bäst är att prata om för då både berättar man själv och lyssnar på den andre.
Ibland är det bäst att prata med föräldrarna en och en, ibland att prata med båda samtidigt. Det beror på hur de är som personer och vilken relation man har till dem. Ofta är det bra att i förväg tänka ut ett tillfälle när det är lite lugnt, som kanske vid läggdags. Ett mycket bra pratställe för många är när man sitter i bilen, sida vid sida.
Det som är så bra med ditt brev är att du skriver att du vill prata med dina föräldrar bara inte vet hur du ska göra det. Många barn och unga glömmer liksom bort att de allra flesta föräldrar bryr sig väldigt mycket om sina barn och försöker förstå och hjälpa så gott de kan. Och för att kunna stötta på ett bra sätt behöver de förstås få veta hur man har det, vad man är med om och hur man mår. Det kan ingen veta om man inte berättar.
Innan jag avrundar vill jag bara lägga till att jag undrar över dina tankar om din sexuella läggning. Det händer att man tidigt i livet funderar över vem man är och vilken s k könsidentitet man har, det händer också att tidigt funderar över sin sexualitet. För många kan det ta lång tid att komma fram till vem man är och vad man vill. Det är viktigt att komma ihåg det. Du kanske känner till UMO.se och att det finns ungdomsmottagningar, men andra som läser detta kanske inte gör det, så jag skickar med denna länk till en bra sida om dessa frågor och andra om t ex sex, kroppen, kärlek och att må dåligt.