Känslorna åker berg- och dalbana
Hej.
Jag har hört så mycket om tonårshormoner och hur jobbiga de kan vara. Jag vet att de kan få ens humör att dala. Men för mig verkar känslorna verkligen åka berg och dalbana. Jag kan vara jätteglad och sprallig, för att bara några minuter senare vara superarg och irriterad på allt utan någon anledning! Sedan är jag retlig i någon timme. Men bara någon timme, för sedan byter jag spår igen.
Och så håller det på. Nästan varje dag.
Är det verkligen NORMALT för en tonåring att byta humör så här drastiskt?
Jag tycker det är Skitjobbigt.

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår väl att du undrar om dina "drastiska" humorsvängningar kan vara normala. Du undrar också om de kan förklaras av de s.k. tonårshormonerna.
Det är inte så enkelt att svara på din fråga. Egentligen skulle jag vilja säga att det beror på en del olika faktorer.
Du skriver: från att ha varit jätteglad blir du plötsligt och utan anledning superarg och irriterad. Jag är fundersam kring din formulering "utan anledning". Jag undrar om det ändå inte finns saker och ting som får dig att reagera med ilska. Handlar det om vissa konflikter och i så fall med vem? Föräldrar? Syskon? Kompisar?
Kan ni i så fall tala om vad som händer? Jag tycker att du behöver tänka till lite grann och tala om det som just inträffat, för att därigenom få en chans att förstå dig själv och dina känsloreaktioner.
Vem kan du tala med om detta? Vad tycker dina föräldrar eller syskon (om du har något eller några).Upplever de också dina humörsvängningar som besvärliga? Kan ni diskutera det med varandra?
Du ser att jag inte kunde ge ett enkelt och rakt svar på din fråga. Men eftersom du skriver att det är "skitjobbigt" (i alla fall för dig) tycker jag att du tar kontakt med tjejzonen.se.
Där kan du chatta med någon och bolla lite kring vad som konkret händer när du växlar från ett till ett annat humörläge.
Lycka till!