Min pappa har alkoholproblem
Hej! Jag har en familj som består av mamma och pappa. Min pappa har haft alkoholproblem i snart 5 år men det har gått upp och ner, ibland har han varit nykter flera månader pågrund av antabus men nu har han börjat dricka flera dagar, han dricker oftast när mamma jobbar sent och jag är ensam hemma. Jag har fått höra så mycket från att jag är dum i huvudet till att jag är en jävla idiot. För några dagar sen kom jag hem och han var ensam och hade druckit, det slutade med att han sökte bråk med mig och drog ner mig på golvet,slog mig i bakhuvudet,hoppade på mig,hade sönder mina grejer och sa saker som exempelvis att jag inte betydde något för han. Och han satt och hånade mig när jag grät och satt och hypinvenelerade, han sa att jag skulle sluta tycka synd om mig. Det slutade med att jag sprang hemifrån i panik så hela kroppen skakade och fick ringa mamma så hon fick åka från jobbet. Dagen efter tvingade mamma han att dra från huset och får inte komma tillbaka förens jag och mamma hittat ett annat boende, alltså ska dom skiljas efter det där. Tänker på det här hela tiden och känner mig tom och sårad. Vill berätta detta för min kille så någon är medveten om vad jag går igenom men mamma vill inte att jag berättar det. Känns som jag kommer inte ha någon ork till något varken skolan eller vänner och pojkvän. Vill liksom bara ligga hemma ensam. Pappa har skrivit massa sms om hur ledsen och ångerfull han är och att han vet att jag är ledsen för han var min trygghet sen blir det såhär.. ibland blir jag arg på mamma med för det känns som det är hennes fel med hon kunde lämnat han för länge sen.. jag känner mig ensam för har ingen trygghet

BUP svarar:
Hej!
Din pappa har behandlat dig illa under flera år i samband med alkohol. Jag förstår att du inte bara tappat tilliten till honom, utan också är besviken på din mamma som inte satt stopp förrän nu och att du nu känner dig väldigt ensam.
Det är bra att din mamma ser till att ni inte längre ska bo tillsammans med din pappa. Men jag blir undrande till att hon inte vill att du berättar om vad som hänt.
Dels för att detta är något mycket svårt för dig (och du behöver få tala om det och inte gömma undan det inombords), dels för att socialtjänsten behöver kontaktas om det din pappa gjort för att du med deras hjälp ska försäkras trygghet framöver.
Att din pappa misshandlat dig kan också ha blivit ett trauma som du behöver bearbeta tillsammans med någon professionell vuxen.
Du kan ringa, chatta eller maila till Bris: tel 116 111 (där kan du vara anonym om du vill) för att tala mer om hur du ska förhålla dig.
Du kan också själv ringa till socialtjänsten i din kommun och läsa om dem på länken Koll på soc.
Men det bästa är om du kan tala med din mamma, så att hon kontaktar socialtjänsten.
Kanske tvekar hon inför det eftersom hon vill att du inget säger, men det är bättre att en myndighet också sätter gräns för din pappa än att bara din mamma gör det.