Trött och ensam
Jag är en 15 årig tjej, och jag har problem. Jag har mått dåligt i flera år, men nu i ungefär ett halvt år har jag mått dåligt nästan varje dag. Jag orkar inte längre med mitt liv. Jag har inga vänner, eller de som jag har bor så långt borta att jag inte kan träffa dem så ofta. Jag orkar inte längre att gå i skolan, och har börjat skolka för att jag inte orkar gå upp från sängen. Jag kan inte sova men är trött 24/7. Mina föräldrar skriker på mig hela tiden att jag är för lat, men på riktigt så orkar jag inte göra någonting. Jag skär mig själv ofta, och kan inte sluta med det även fast jag försöker. Jag har försökt göra självmord en gång.
Jag har också bra tider, och är glad ibland. Men alltid efter en rolig tid känns det så tomt för att jag inte längre är glad. Jag känner mig trött, ensam och tom hela tiden. Jag känner mig också ledsen och arg, men det känns som jag inte längre kan gråta, ändå så börjar jag ibland gråta helt hysteriskt.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag skulle kunna ta livet av mig, men det skulle sluta med en stor ångest och gråtande som förra gången. Jag behöver verkligen hjälp, för jag orkar inte längre med det här. Mamma vill att jag ska prata med en kurator eller psykolog, men jag är för rädd att boka en tid, eller i skolan att gå till en lärare och berätta att jag vill prata med skolkuratorn, för att jag vill inte att mina lärare ska få veta om det här.
Vad ska jag göra?
sad angel

BUP svarar:
Hej!
Det är tydligt att du just nu är inne i din ledsna period, du är innerligen trött på att må så dåligt, att känna dig så energilös, motivationsfattig och ensam. Det tyder dock på en styrka hos dig att du även mitt uppe på en så nedstämdhet som dina rader visar för mig, även nu kan du komma ihåg att det inte alltid så kolmörkt för dig, att det ändå finns roligare faser i ditt mående. Det är ett gott tecken för att det visar att du har tillgång till balanserade tankar och inte är totalt uppslukad av en bottenlös hopplöshet. Det ger en god prognos.
Men nu är det mörkt. Dessvärre hamnar dina föräldrar i en fälla som tyvärr många vuxna gör. Tyvärr missuppfattas en deprimerad ungdoms nedstämdhet och orkeslöshet som lathet. Inget kan vara mer fel!
Du är nu inne i en ond cirkel. Du saknar dina vänner, du saknar någon att kunna tala med om dina tankar, om det som oroar dig, dela med dig av det som händer dig, det roliga och det svåra. Ensamhet, saknad av sällskap på rasterna i skolan och på fritiden är en plåga för alla. Allt detta bara mal i ditt huvud som leder till sömnlöshet. Sömnbrist leder till ytterligare utmattning, orkeslöshet, det upplever du själv som att du inte lyckas med något "vettigt" och du blir ännu mer orolig, sömnlös och så går det runt runt. Du liksom tyvärr en del andra ungdomar försöker lindra oron och ångesten genom att skära dig. Du vet säkert att självskadebeteende inte erbjuder dig lösningar för dina grundproblem även om det tillfälligt ersätter den svåra smärtan i själen med en smärta i kroppen. Men problemen kvarstår och ropar på lösning.
Du frågar vad du kan göra. Jag har flera förslag.
Du behöver inte gå till en lärare för att komma till skolkuratorn, du kan gå dit helt på egen hand. Skolkuratorn har tystnadsplikt även mot skolans personal, det kan du försäkra dig om när du samtalar med henne/honom. Ett annat alternativ är att du går till Ungdomsmottagningen som du också kan göra helt på egen hand. Där finns behandlare som väl känner till sådana problem som du har.
Du skriver att din mamma vill att du ska tala med en kurator eller psykolog men du har svårt att ringa och boka till till exempel på BUP. Men om din mamma vill det kan du kanske be henne att ringa till BUP och boka tid för dig. Fördelen med att ta kontakt med BUP är att då även föräldrarna kan få rådgivning hur de kan bättre förstå sitt barn och hjälpa till med stöd hemma. Det är många föräldrar som behöver en sådan hjälp. Det finns effektiva behandlingsmetoder för självskadebeteende, så det är värt att mamma hjälper dig att få komma till BUP.
Det är starkt av dig att du försöker sluta med ditt självskadebeteende, men det är inte många som lyckas med det alldeles på egen motor. Inte minst för att din nedstämdhet och självmordstankar också kräver en bedömning och behandling. Om du vill och om det underlättar kan du visa mitt mejl för din mamma för att hon ska ringa och boka tid för dig.
Lite tips på nätet: du kan chatta anonymt med någon och få vidare vägledning på SHEDO eller på Tjejzonen.
Det är jättebra att du frågar oss för att du verkligen vill lämna dessa mörka perioder bakom dig och sluta med att skära dig.
Du kommer att kunna få hjälp, följ mina råd.