Säger att allt är bra
Hej bup, jag har svårt med förtroende till folk jag inte känner, då elever/lärare i skolan drabbas av det, och jag har regelbunden kontakt men psykiatripartners i Norrköping och går hos en där jag byggt upp ett förtroende till, problemet är bara nu att jag gjort som alla andra gånger i 4 års tid, jag sa att allt var bra, skapa en bild av ett liv jag ville leva istället för det jag levde/lever i. Jag kan ligga i sängen i flera timmar o bara skaka och gråta och tänka på bästa möjliga sätt att begå självmord, men jag har lovat mig själv att ALDRIG begå det. Jag kan inte va på ställen med över 10 pers vilket gör att jag har svårt att ta mig till och från skolan då jag måste åka buss och i skolan då jag måste vara i klassrummet, jag får panik och tappar andan och behöver gå ifrån lektionen varannan minut för jag inte kan vara där inne. Jag går i 7:an men går med 9:orna pga. koncentrationssvårigheter och aggressiva utbrott. Jag har dåliga betyg och mer än 80% frånvaro.Jag röker och har druckit men märkte snabbt att det inte var min grej liksom. Jag har haft anorexia förut men tagit mig ur den men jag har börjat känna igen varningstecken från förra gången, jag räknar kalorier, tar mindre portioner, drar till med "jag är inte hungrig" eller "jag åt hos en kompis" för att slippa äta. Vill inte hamna där igen men känner hur jag långsamt dras ner djupare och djupare, tillslut kommer det va som sist, 30kg som viktmål på en unge på då 12 år är väl inte friskt? Jag vill bara ha ett liv igen, för det jag har nu kan inte räknas som ett liv... Hjälp, innan det är försent...
Ledsen för rörig text men hoppas du förstod lite iallafall... :/
Kim

BUP svarar:
Hej Kim!
Så hoppfullt att du kan känna av din egen längtan efter att ha ett liv igen mitt i de problem du kämpar med just nu. Och så himla bra att du har lovat dig själv att aldrig lyssna på de där tankarna om att inte leva.
Jag tycker det är starkt av dig, att du som är 13 år kan ha så pass stor distans till dig själv så du kan beskriva hur du upprepar det här beteendet som du har haft under senare år. Att du säger att allt är bra och inte berättar fullt ut om de problem du kämpar med.
Du skriver att du nu träffar en professionell person som du känner förtroende för. Jag tänker att du därför har bra chans just nu till att få nya erfarenheter och ändra lite på det här beteendet med att du håller igen på mycket och inte berättar hur dina problem ser ut och innebär för dig i din vardag.
Jag vill därför peppa dig att våga ta vara på den här chansen att berätta mer öppet för den du har kontakt med. Om du bestämmer dig för att göra det så ökar det möjligheten för att du verkligen kommer känna att du har fått hjälp med rätt saker i din behandling.
Om du känner att du är rädd för att berätta så vill jag säga att du inte är ensam om att känna så. Det kan kännas svårt att lita på en annan person och våga dela sina känslor av sårbarhet, ibland skam eller rädsla. Ett bra sätt då kan vara att berätta lite i taget, så du hinner känna av hur den du pratar med reagerar på det du har tagit upp. På så vis kan du steg för steg bygga upp en tryggare känsla och göra det lättare för dig själv att mer öppet kunna säga hur det är för dig och beskriva hur du faktiskt mår.