Sorgen efter morfar
Hej, jag är en tjej på precis fyllda 17 år. Jag har mått dåligt under en väldigt lång tid, det började smått i sjuan när jag var tillsammans med en väldigt mycket äldre kille (nu i efterhand så har jag funderat på om det egentligen inte var så att jag bara var rädd för mig själv och verkligheten och ville gömma mig på något sätt vilket jag kunde göra hos honom).
Efter att jag och killen hade gått ifrån varandra så började jag må dåligt, jag kände mig helt enkelt värdelös till en början och skolan gick utför.Sen i åttan så blev det bättre och jag kom på andra tankar och började träna tills jag kom på mig själv att jag tränade inte för att jag mådde bra av det utan mer för att jag kände mig tvingad att förändra min kropp jag slutade även att äta till större del.
Jag hade killar lite till och från och de flesta sa att det inte fungerade för att jag var så negativ hela tiden. Detta sa även mitt senaste ex som jag hade när jag gick i nian han var dock den som fick mig att må bra.Det sa även mina föräldrar till mig senast idag "du var så mycket gladare när du var med honom"
Mina föräldrar och jag har bråkat nu under en längre tid till och från.
Jag känner att jag inte orkar längre, jag orkar liksom inte ta tag i mig själv och jag orkar inte att ta hand om skolan, är det en inlämning,prov,läxförhör så skiter jag i det.Jag stänger hellre igen min dörr och rullar ner persiennen.Jag har även haft tankar om att ta mitt liv och jag har även planerat hur,allt för att jag inte orkar mer och vill inte vara kvar för att jag känner att jag bara ställer till problem.
Min morfar gick bort under 2010 och då tänkte jag inte så mycket på det men nu är det hemskt.Jag tänker på det hela tiden och jag vill bara träffa honom.
Mina klasskompisar jag har idag säger att jag ska fortsätta kämpa och att jag ska ta kontakt med umo eller bup och prata om hur jag mår men jag är rädd,vågar inte då jag pratat med en kurator från en skola jag gick på som jag skulle byta ifrån när jag nu började tvåan.Hon sa att jag skulle skicka ett sms till henne om hur jag mådde och hur det gick under sommarlovet och hon lovade att svara mig. Bara det att hon svarade aldrig och har fortfarande inte gjort det.
Jag vet inte vad jag ska göra, lättaste skulle varit och bara få försvinna härifrån.
Att gå och prata med människor som jag aldrig träffat innan vågar jag inte för då kopplar jag det till det som hände nu under sommaren.
Hjälp..

BUP svarar:
Hej!
Vilka kloka omtänksamma vänner du har. Att du ska fortsätta kämpa, det vill jag också att du ska göra. Ta mod till dig och sök hjälp på nytt. De rekommendationer du fått att vända dig till BUP eller UMO är bra förslag som jag verkligen stöder.
Du verkar ha haft 17 innehållsrika år där det finns mycket att bearbeta och säkert även en del att vara glad åt.
Runt sorgen och saknaden efter din morfar vill jag att du ska tänka på att du bara var 7 år då din morfar gick bort. 7 år. Du var ju en liten tjej som just börjat i skolan. Familjens sorg påverkade dig säkert väldigt mycket. Då alla runt omkring dig var ledsna men du ville ju också leka och ha kul. Om det handlar om att du nu känner skuld över att du inte tänkte så mycket på morfar då han gick bort. Förklaringen kanske finns där eller en del förklaring att du bara var 7 år. Om morfar var en viktig person som du tyckte om och han älskade dig. Ta chansen och fråga släkt och vänner som kände honom så du kan få fler positiva minnen.
Att bråka med sina föräldrar låter jobbigt. Om relationerna mellan familjemedlemmar är ansträngda går det att få hjälp att samtala med varandra. Vet inte om du vill samtala själv eller hela familjen tillsammans. Ett första steg är att ta kontakt med UMO eller BUP sedan får ni komma överens om hur ni går vidare.
Jag förstår att din negativa erfarenhet av överenskommelsen med kuratorn påverkat dig men låt den inte hindra dig. Ett råd jag vill ge dig är att om det nu blir aktuellt att träffa någon på samtal är att berätta hur detta blev för dig, din upplevelse av att bli sviken, att det tar tid för dig att börja lita på någon. Att överenskommelser ni gör med varandra måste hållas eller förklaras om de måste ändras.
Jag önskar dig varmt lycka till!