Livet går inte bra
Jag har inte mått bra på det senaste. Livet har inte gått bra, allt bara försvann för mig och alla hatar mig nu. Har nästan inga vänner och blir mobbad hela tiden. Jag klarar bara inte av det längre... vill bara försvinna. Känns som att alla ksk blir gladare då också. Men jag vet inte vad jag ska göra längre..
William

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du mår dåligt. Att mobbingen påverkar dig jätte mycket. Förstår att det kan kännas som en lösning på problemet om du skulle försvinna men det är det naturligtvis inte och ingen skulle bli gladare. Förstår att det är ett uttryck för din förtvivlan och sorg att ha det som du har det.
Hur kommer det sig att alla hatar dig och att vännerna har slutat vara med dig? De vänner du har hoppas jag att du kan ha roliga stunder tillsammans med så du inte känner att alla är mot dig.
Du frågar vad du ska göra. Vet inte om du orkat eller vågat berätta för dina föräldrar om mobbingen och hur du mår. Det är ett stort steg att ta men det måste göras. Du behöver få stöd, tröst av dina föräldrar. Få möjligheten att vara förbannad, ledsen och tycka att mobbarna är fega och elaka. Vissa som blir utsatta för mobbing går med negativa tankar om sig själv. Att det är fel på en, att man inte är värd någonting.  Det är då man behöver få höra att man visst är bra ochduger.
Efter att dina föräldrar fått reda på hur du har det behöver skolan få reda på att mobbing förekommer i din skola. Mobbingen måste självklart upphöra. Skolan måste arbeta med hur man är en bra kompis. Mobbarna måste få reaktioner från skolpersonal att det inte är ett ok beteende att mobba.
Jag skickar med några frågor och svar från andra ungdomar som har erfarenheter likt dina. Kanske kan du får hjälp av att läsa dem.
Var rädd om dig och tveka inte att söka stöd och hjälp, det förtjänar du!