Vill ha en utredning
Hej BUP! Jag är en 12årig tjej som vill veta ifall jag har en diagnos.
Det är så att alla alltid frågar ”har du ADHD eller nåt sånt” och det fick mig att fundera och desto mer jag funderade på de  desto säkrare blev jag på att jag behövde utredas, men när min mamma ringde till vårdcentralen för att de sedan skulle hjälpa mig så fick vi svaret att prata med skolsköterskan men enligt mig e hon e skit solig på vad hon ska göra.
Men jag undrar över de här med utredning e för att jag får utbrott HELA tiden jag kan slå till min bästavän bara jag blir arg eller irriterad och sedan får jag sån extremt dåligt samvete för det, men under en hel dag kanske jag får ungefär 2-5 utbrott. T.ex idag när vi skulle redovisa våra bilar (det är ett skolarbete vi håller på med) så sa en kille ” a**** hur gick det där” med en väldigt retsam röst, och då blev jag så arg att jag skrek ”ÄR DU HELT TRÖG ELLER DUN BIL SER UT SOM DIN HUNDS RÖV HÅL!” Och sen stampade jag typ ut ur klassrummet, min lärare gick efter mig och fråga mig vad som hade hänt och allt jag kunde svara va ” kag är sur och fick ett utbrott” sen gick jag in på en av toaletterna som jag och mina vänner kallar ”sorgens toa” och låste in mig där i ungefär 10 min innan jag började gråta.
Detta var inte första gången något sådant hänt, sedan på lektionerna så kan jag nästan inte konsertresa mig för jag måste antingen prata/ gå runt och sådant. Sen när jag ska sitta ner måste jag typ hålla på och pilla på saker och stampa lätt med fötterna,det är så svårt för mig att sitta still hjälp mig!
citronmarängen

BUP svarar:
Hej!
Det låter verkligen jobbigt att ofta få så starka ilskeutbrott! Känslorna verkar komma så fort och så starkt att du inte hinner uttrycka dem på något annat och bättre sätt. Och du är själv ledsen för det och får dåligt samvete efteråt.
Du har också svårt att koncentrera dig och vara tyst och stilla i klassrummet. Du undrar om en diagnos som t ex ADHD kan förklara varför det är så här.
Det kan vara så. De svårigheter du beskriver kan ingå i diagnosen ADHD. Men det kan också vara något annat som gör att det blir så här. Det låter som en bra idé att göra en utredning för att förstå mer om detta.
När skolan tycker en utredning behöver göras brukar de skicka en remiss till BUP eller till BUMM, barnläkarmottagningen/vårdcentralen. Det verkar som din skola inte har reagerat så ännu. Det behöver alls inte betyda att en utredning inte behöver göras, utan bara att skolan ännu inte har tänkt så.
Så vad kan man göra nu? Jag tycker du med hjälp av din mamma ska tala med skolan, t ex mentor eller skolkurator om dina svårigheter. Hur man kan förstå dem och hur skolan kan hjälpa. Skolan kanske då är beredd att skicka en remiss för utredning.
Utan remiss kan din mamma också kontakta BUP direkt, då inte bara för att beställa en utredning utan för de ilskeutbrott du beskriver och hur du själv och skolan bättre ska kunna hantera dem. Sedan kan BUP själva bedöma om de tycker en utredning är befogad. Men BUP liksom vårdcentralen kommer också vilja ha information om hur du fungerar i skolan. Den informationen är nödvändig och viktig för att kunna ta ställning till diagnos.
Vad bra att din mamma hjälper dig med detta. Fortsätt. Ge inte upp!