Hur ska jag hantera pappas ilska?
Hej! Min pappa är jätte snäll och så när han inte är arg, men när han blir arg börjar han skrika och kasta saker osv... Ibland brukar han vara "normal" men annars är han inte sån som tex, vad vill ni göra idag, ska jag hjälpa dig, mår du dåligt..
Snälla hjälp, vad ska jag göra så att han inte är arg??
hej

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skrev till BUP. Först och främst vill jag säga att du inte har  ansvar för vad din pappa gör! Även om ni blir osams om saker så är det pappas ansvar att inte bli "för arg" så att det blir hotfullt och skrämmande för dig. Föräldrar kan förstås bli arga på sina barn men de får inte göra så att det känns otryggt hemma.
Det låter som om du och din pappa för det mesta har det bra tillsammans och att han vill dig väl. Kanske förstår han inte hur jobbigt det är för dig när han blir så där jättearg. Människor har olika lätt att bli arga och olika svårt att kontrollera sina känslor!
Du skriver inget om din mamma, kanske hon inte bor med er? Kanske kan mamma (eller någon annan, som äldre syskon, mormor/farmor, morfar/farfar, faster eller liknande) hjälpa dig att förklara för pappa hur obehagligt det känns för dig när han skriker och kastar saker.
Om du inte känner att du kan prata med din mamma eller någon annan inom familjen tycker jag du kan tala med skolkuratorn eller skolsköterskan på din skola.
På nätet och per telefon kan du kontakta Bris.
Lycka till!