Fira födelsedag med bägge föräldrarna?
Hej,
Den här veckan är min första födelsedag med skilda föräldrar och jag vet inte vad/hur jag ska göra. I våras var det en relativt dramatisk händelse som "utlöste" skilsmässan, och sedan dess har allt gått väldigt snabbt.
Jag bor endast hos min mamma, då min pappa flyttade ut direkt och har flyttat runt en del efter det, plus att han har ett ganska komplicerat jobb schema. Min pappa är en väldigt ... speciell person, vilket har gjort att vi glidit isär under de senaste åren. Han är snäll, hjälpsam och menar alltid väl - men han är också otroligt dålig i sociala situationer, stel och svår att kommunicera med. Han är den typen av person som ignorerar ett problem tills han exploderar i en på gränsen till våldsam ilska, och när det gått så långt går det inte att ens försöka resonera med honom för att han är så blindad.
Vi har pratat lite via sms någon gång ibland, men senaste gången jag träffade pappa på riktigt var över kanske 6 månader sedan, när han flyttade. Ärligt talat har jag varit arg och inte brytt mig så mycket om honom, utan istället fokuserat på att hjälpa min mamma gå vidare. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, det känns som att jag både älskar och hatar honom samtidigt.
Jag vet att mina föräldrar skulle ställa upp på att fira min födelsedag med mina morföräldrar som vanligt (jag är ensambarn) men helst skulle jag bara inte fira alls för att slippa se honom eftersom han bara skulle göra allt så stelt, speciellt med mormor och morfar. Tyvärr vet jag redan att alla har köpt presenter och sånt så jag vet inte hur jag ska göra.
Allt i mitt liv är bara kaos just nu (mycket mer är fel än bara detta, t.ex. jag mår skit i min nuvarande gymnasieklass, håller på att flytta till lägenhet med mamma) och jag mår absolut skit. Snälla hjälp om ni kan.
tjej från stockholm

BUP svarar:
Hej!
Du har det svårt på många sätt just nu. Dina föräldrar har separerat och du har försökt vara ett stöd för din mamma. När föräldrar inte mår bra är det lätt att man som barn försöker att ta ansvar för dem, just för att man behöver dem som föräldrar. Det låter som alldeles för mycket vilar på dina axlar. Ni ska också flytta och du trivs inte i skolan. Det är många påfrestningar samtidigt. Och du har själv ingen att tala med om detta.
Nu kommer din födelsedag och inför den tänker du hellre inte fira alls än att båda dina föräldrar ska närvara samtidigt.
Du måste försöka ge dig själv, dina känslor och behov ett större utrymme. Så är t ex din födelsedag din dag och du ska stå upp för hur du själv vill göra då och inte i första hand tänka på alla andra. Det är inte så enkelt att träffa båda sina föräldrar samtidigt så kort tid efter skilsmässan och det låter som  det skulle vara bättre för dig att din pappa inte är med. Du säger att han är svår att kommunicera med men att han alltid vill väl. Kan du då försöka säga till honom att det blir för svårt att träffa både honom och mamma samtidigt, men att du kanske kan träffa honom ensam senare?
Att slippa svårigheterna genom att inte fira alls låter inte bra. Finns det något annat sätt att fira din födelsedag på, något du inte gjort tidigare, som att bjuda in någon eller några kamrater eller gå ut och göra något kul? De som redan köpt presenter kan då säkert uppvakta dig vid ett annat tillfälle.
Det skulle vara bra för dig att tala mer med någon om hur du ska börja kunna ta mer egen plats i förhållande till dina föräldrar. Vänd dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller ring chatta eller maila till Bris tel 116 111.