Undrar om jag kan ha någon diagnos?
Hej BUP!
Jag är en 12 årig tjej som undrar om jag kan ha någon diagnos?
Jag har länge tänkt på detta, men aldrig vågat kolla upp med mamma och pappa eller någon annanstans.
Jag är väldigt aggressiv, mamma och pappa brukar säga att "Jag ska sluta med min attityd mot de". Jag brukar också ofta vara arg och elak mot klasskamrater, jag brukar svära mot de när de säger något till mig som irriterar mig. Och detta är typ varje dag i skolan och hemma. Det är inget sällan, utan jag brukar ofta irritera mig på saker osv... Jag har ganska svårt med att koncentrera mig på saker t.ex. när vi har lite extra lång lektion så släpper min hjärna totalt och får hjärnsläpp och tänker på typ 5000 andra saker... Jag blir också väldigt lätt rastlös när jag har tråkigt. Jag har ofta väldigt mycket damp på andra.
Detta är inget nytt utan jag har tänkt på detta innan i några månader nu, och vill görna få svar på om ni skulle känna igen om det är någon liknande diagnos.
Jag går i 6an nu, och fyller 13 om bara typ 3 månader. Ja, jag har mens. Men det brukar inte vara det som påverkar att jag är aggressiv och irriterar utan jag är det nästan varje dag. Jag har haft mens i ungefär 2 år (fick det när jag var 10 år under sommarlovet). Men är 100% säker på att det inte handlar om mensen för att jag känner såhär varje dag nästan.
/// Hälsningar, 12 årig tjej
VM

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om du kan ha någon diagnos. Kanske, kanske inte - men det är svårt att avgöra utifrån vad du beskriver och vi kan inte ställa diagnoser här.
Ofta beskriver diagnoser tillstånd som på olika sätt är mycket besvärande och hindrande i vardagslivet. Du skriver t.ex att du blir lätt rastlös när du får det tråkigt och att du får svårt att koncentrera dig när du har långa lektioner och att du ibland blir arg både på dina kamrater och föräldrar. Det låter normalt och vanligt.
Men det hela beror väldigt mycket på hur störande och hindrande det blir för dig i ditt vanliga liv och du är ju orolig och undrar. Kanske är detta besvärligt för dig även om du inte får/har någon diagnos? Jag tycker du ska gå till din skolkurator och prata med hen eftersom mycket av dina funderingar ändå handlar om skolan och hur det är för dig där.
Lycka till!