Har jag en ätstörning?
Hej, jag är en 16-årig kille som undrar om jag kanske håller på att utveckla en ätstörning.
Jag vägrar att äta vissa livsmedel eller maträtter för det känns alldeles för ohälsosamt eller kommer göra mig fet. Jag tänker mycket kring mat och jag har försökt att kräkas upp mat som jag hade ätit då jag ansåg att jag hade ätit för mycket. Jag kan inte äta godis eller någonting sånt och jag räknar kalorier hela tiden. Men jag äter fortfarande frukost, lunch och middag så jag vet inte om det tidigare nämnda problemen räknas??? Jag tränar 3 dagar i veckan och skulle vilja träna mer, men kan inte p.g.a. föräldrar.

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du håller på att utveckla en ätstörning.  Det kan vara så. Du är alldeles för upptagen av att räkna kalorier och av tankar kring mat och vikt. Du har försökt kräkas upp mat. Det är oroande tecken. Det framgår inte om du också går ner i vikt men du äter, fortfarande som du säger, frukost, lunch och middag.
Det är bra att du ställer din fråga om ätstörning. Det visar att du också känner att det finns något  oroande i ditt förhållande till vikt och mat.
Det är alltid lättare att ta sig ur en ätstörning innan den gått för långt. Därför tycker jag att du ska  vända dig till någon som du kan tala mer med om detta, som skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.
Du kan också läsa mer om ätstörningar på länken här till, umo.