Om jag inte vill leva mitt liv?
Om jag inte vill leva mitt liv varför ska jag då fortsätta leva? Det finns drygt 7 miljarder människor på jorden och jag garanterar att det redan nu finns tillräckligt med människor som är som mig. Jag är/kan ingenting särskilt. Inte särskilt bra eller dåligt på något, i sammanhang syns jag inte ens. Så om människor inte minns mig, och om jag varken har lust att reproducera eller arbeta i framtiden, varför ska jag då leva? Jag förstår inte varför vi ska bevara dessa (läs: mig b.la.) som inte ens vill ha sitt liv medans miljontals människor som inte vill nått hellre än att leva svälter ihjäl eller dör på andra sätt. Mitt liv är inte viktigare än någon annans så varför bör jag leva (som inte vill leva) när någon annan (som verkligen vill leva) får dö? Jag förstår ingenting. Jag menar, jag kommer antagligen kosta staten massvis med pengar då jag blir äldre och inte orkar arbeta pga psykisk ohälsa. Pengar som jag inte kommer kunna betala tillbaka. Så om jag inte bidrar till staten eller samhället varför ska just jag då vara vid liv?
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar varför du ska fortsätta leva. Du undrar om det kan finnas några skäl till det och du anför en del skäl däremot. Men du skriver inte så mycket om hur du mår och vad det kan vara som får dig att ställa dessa frågor om ditt liv. Det är som om du inte hittar svaren i dig utan behöver gå utanför dig själv för att få reda på om du ska leva eller inte.
Men jag tycker du ändå ger en del ledtrådar till ditt inre. Du skriver att du i vissa sammanhang inte syns och du undrar, tror, jag om andra kommer att minnas dig. Du skriver också om alla dessa människor på jorden och att du är en av dem. Nästan som du vill försvinna i mängden. Men alla dessa är ju också individer och unika som individer.
Men det låter som du saknar själva drivkraften eller lusten att leva? Det kan bero på olika saker. Depression kan vara en anledning. Då kan man helt förlora lusten att leva och inte alls förstå varför man ska det. Men en depression går att bota och då kommer livet te sig vanligt igen och livslusten återvänder. Men det kan också finnas andra orsaker till att man tappar kontakt med sina inre drivkrafter att leva. Om man saknar det så försöker man kanske som du fundera på andra sätt om varför man ska leva vidare. Men om det är på det sättet är det viktigt att ta kontakt med andra och ta reda på vad de tycker.
Och det är vad du nu gör, tänker jag, när du skriver till oss. Och jag vill alldeles bestämt säga att du inte ska ta ditt liv utan fortsätt lev och sök hjälp så att du kan hitta tillbaka till ett liv du vill leva. Genom att ta kontakt med andra och söka hjälp gör du dig själv synlig och du kommer också, tror jag, känna dig mer levande även om det också många gånger kan vara smärtsamt. Så jag tycker du ska fortsätta söka hjälp och prata om dig själv och hur du mår.
Så jag hoppas du vill fortsätta genom att prata med tex en kurator på Bris tel. 116 111 eller ta kontakt med Mind-självmordslinjen tel. 90101. Eller om du kan prata med någon annan vuxen – förälder, skolkurator eller annan och berätta hur du mår och be dem hjälpa dig. Så grubbla inte själv bara utan försök prata med andra om hur du mår så att de kan hjälpa dig nu när du själv inte riktigt orkar hitta skäl att leva vidare.
Tänker på dig!