Ständig kontroll över min vikt
Jag är en 15-årig tjej med ständig kontroll över min vikt. Jag väger mig själv varje kväll och om jag går över ett visst antal kilon skadar jag mig själv, det blir som ett straff för att jag gått upp i vikt. Folk i min närhet har börjat se att jag har gått ner i vikt och att jag inte äter men ingen har tagit det på allvar, det blir bara värre. På veckodagarna äter jag endast lite middag och på helgerna sen frukost och middag, om jag gått upp mycket i vikt en dag kan jag välja att inte äta något på hela nästa dagen. Jag vågar inte prata med någon, jag är rädd att min mamma ska få reda på det och att allt bara ska bli värre. Jag vet att ni kanske inte kan ställa några diagnoser men ska jag söka hjälp? Jag klarar inte av att få ångest så fort jag äter något. Hjälp mig. Ge mig tips snälla!
orolig tjej

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!  Dina försök att kontrollera vikten tar alldeles för mycket kraft från dig och är förenat med mycket ångest. Och du känner att det blir värre.
Ja jag tycker absolut att du ska söka hjälp. Eftersom det är lättare att ta sig ur en ätstörning innan det gått långt, ska du söka hjälp nu. Att ta sig ur det helt själv är oftast för svårt. Därför är det också svårt att bara ge tips.
Försök att berätta om detta fastän du är rädd. När man själv är orolig, och det är du ju, är man rädd  att andra, som din mamma, ska bli oroliga om man berättar och på så sätt bekräfta att det är farligt.
Men om man ingenting säger får man heller ingen hjälp. Om det inte känns helt omöjligt tycker jag  att du först ska försöka berätta för din mamma. Hon kan som vuxen hjälpa dig till att få bra hjälp.
Du kan också vända dig till skolsköterskan eller till ungdomsmottagningen i din kommun.  På ungdomsmottagningens hemsida finns även en länk om ätstörningar. Tjejzonen kan du chatta på om ätstörningar vissa tider.
Försök berätta fastän du är rädd! Det finns bra hjälp att få!