Vill att pappa ska vakna upp och lyssna
Hej, min pappa är alkolist och vi säger till han att sluta hela tiden men han säger att han ska det sen köper han hem och gömmer för oss. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta vad ska vi göra för att han ska vakna upp och lyssna?
Hannah

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är en tragedi i en familj om någon blir missbrukare. Det är ofta svårt för anhöriga som förstår hur destruktivt det är för missbrukaren som ofta själv saknar insikt. Hur ska man få missbrukaren att själv ta sitt beslut att sluta missbruka? Jag tycker du ska prata med din mamma och att ni tillsammans beslutar er för att söka hjälp. Din mamma kan ringa socialtjänsten och höra sig för vilken hjälp som finns att få där ni bor och även om din pappa inte alls ännu är motiverad att söka hjälp kan du och din mamma få det. Det finns ofta grupper för anhöriga där ni kan få träffa andra i er situation och ni kan få hjälp på många sätt.
Du själv kan få hjälp att gå vidare dels genom att prata med en kurator på Bris Tel.116 111.Då kan du berätta lite mer än du kunnat i ditt korta brev. Du kan också läsa och få tips genom att gå in på länkarna till UMO och KollPåSoc. Det är en besvärlig situation du beskriver men det finns hjälp och mycket erfarenhet av alkohol missbruk.
Lycka till!