Tänkt på att ta livet av mig, vad ska jag göra?
Hej jag är 13 år och jag har haft självmords tankar i ungefär 1  och 1 halv år nu.
Jag skadar mig själv och tycker helatiden att jag ser ful ut. Mina föräldrar vet inte om det här för jag är rädd att säga något.
Jag var mobbad från 3:an till 5:an och kan inte släppa det som hänt.
Mina föräldrar har precis separerats och de har varit min största mardröm anda sen jag var 4 år.
Jag har varit jätte ledsen och tänkt på att ta livet av mig vad ska jag göra?
Julia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du låter ensam med stora problem. Det är kanske lätt att det blir så när föräldrar håller på att separera. Det är ofta ingen lätt process och föräldrar blir ofta väldigt upptagna av sig själva  och mår kanske inte heller så bra. Men när skilsmässan är beslutad och klar då kan det bli bättre igen. Förhoppningsvis kommer du ha kvar kontakten båda dina föräldrar men inte tillsammans som tidigare och det kan kännas som en stor förlust att inte ha en familj på samma sätt. Men du kan se det som en möjlighet också. Du kan kanske få mer tid med båda dina föräldrar när du träffar dem.
Jag tycker du nu ska börja berätta för dem hur du mår. Föräldrar förstår inte alltid hur en skilsmässa påverkar barnen. Det är något du måste berätta för du behöver fortfarande deras stöd och omtanke.
Att ha blivit mobbad under 2-3 år som du blivit sätter sina spår i psyket. Det är ofta väldigt destruktivt och effekterna av mobbning upphör inte när mobbningen upphör utan de sitter ofta kvar vilket du också skriver. Att i unga år blivit retad och utfryst under lång tid resulterar ofta i att man börjar ifrågasätta sig själv, sitt värde, sitt utseende och mycket annat. Jag tror att alla som blivit mobbade skulle ha nytta gå i samtal efteråt och börja titta på vad som hände och hur det påverkat deras självkänsla. Jag tror man ska försöka reparera sin självkänsla om den tagit skada.
Så jag tycker dels du ska börja berätta för dina föräldrar hur du mår så att du inte blir så ensam och att också du kan berätta om hur deras skilsmässa varit för dig. Jag tycker också att du ska ta kontakt med skolkurator eller en ungdomsmottagning där du bor för att prata om dina tankar om mobbningen av dig och att du skadar dig. Jag antar det hänger ihop. Så bra att du skrev till oss och fortsätt söka hjälp och stöd. Det behöver du och det är du verkligen förtjänt av att få!
Lycka till!