En obehaglig händelse
Borde jag berätta?
Hej Bup. För ett tag sen så var jag med om en obehaglig händelse ( eller vad man ska kalla det). Det hände när jag var över hos min kompis, det var hennes pappa som först höll fast mig, liksom bakifrån. Sen så började han smeka och beröra mina bröst fast jag inte ville. Först så blev jag bara väldigt chockad och "frös till is". Sen så försökte jag komma loss men lyckades inte, andra gången som jag försökte komma loss så lyckades jag och han släppte taget om mig. Jag tänker på det nästan varje dag, jag får minnesbilder och "återupplever" själva händelsen, ofta så slutar det med att jag tillslut får en panikattack och ångest. Jag förstår inte, det var ju int så att han våldtog mig, så det känns som jag överreagerar. Men Detta är väldigt jobbigt för jag får svårt att sova och så. Jag vill gärna berätta för någon, men jag skäms eftersom der var ju typ sexuellt det han gjorde mot mig. Och om jag berättar hur ska jag börja? bara säga det rakt ut eller?
Teengirl

BUP svarar:
Hej Teengirl!
Det du beskriver är verkligen inte bara en obehaglig händelse, utan även någonting som är förbjudet.
Jag hoppasdet inte skrämmer dig ännu mer, men jag ville börja med det för att jag tar det på största allvar.
Innan vi går vidare med den frågan vill jag säga att du skriver så klokt och balanserat. Du vet att det inte handlar om våldtäkt, att det inte var det "värsta" som kan hända. Men du känner fortfarande ett starkt obehag och även din sömn är störd av det.
Allt detta förtår jag väl. Så kan det vara när det som inträffar upplevs skrämmande, kränkande och dessutom kom helt oväntat och överrumplande. Det är inte farligt i ordets strikta mening. Du har inte blivit skadad, men du måste definitivt tala ut om detta med en vuxen. Det säger jag först med tanke på ditt psykiska välmående nu och i framtiden. Därmed säger jag också att jag inte tycker du överdriver någonting. Din reaktion är en normal reaktion på den skrämmande händelse du har varit med om.
Jag tycker du så snart som möjligt ska ta kontakt med ungdomsmottagningen.se och gå dit på samtal där du ska säga det "rakt ut" som du skriver. Där kan du få hjälp med dina kvardröjande psykiska besvär. Samtal kommer att hjälpa dig att kunna tänka på händelsen utan att du får ångest och panikattack. Samtidigt kommer du att få rådgivning kring att göra en anmälan. Det var din kompis pappa som tog på din kropp utan ditt samtycke och det är ett brott..
Jag undrar om det är möjligt för dig att tala med dina föräldrar om detta? Det bästa är om du känner deras stöd i detta rätt så svåra läge. Det var en annan förälder som betedde sig fullständigt oacceptabelt. Det kan betyda jättemycket om du ser att du kan räkna med vuxnas stöd i den här svårhanterliga situationen.
Ett tips till: Du kan ta kontakt med Bris (Barnens Rätt i Samhället) för mera råd. De har telefonnummer: 116 111
Ta hand om dig. Du behöver samtalsstöd för att kunna gå vidare på ett bra sätt!