Tror inte att jag har fina egenskaper
Hej! Jag är en tjej på 17 år som fått rådet av en kompis att höra av mig hit då hon anser att jag besitter ett enormt självförakt och har en vrickad syn på hur jag är som person. Jag tror inte på folk när de säger att jag är rolig, energifull och har diverse andra fina egenskaper. Det är som att min hjärna gör om orden för inuti den är jag fruktansvärt tråkig och personlighetslös. Jag inbillar mig hela tiden att ingen av mina kompisar egentligen vill vara med mig och jag håller på att kvävas av känslan att jag måste prestera och att alla tycker att jag är en fruktansvärd person även om de hävdar något annat. I stunden kan jag tro dem men så fort vi skiljs åt tror jag att de ska överge mig. Det leder till att jag får ganska mycket ångest och ibland är smått okapabel till att engagera mig i mitt eget liv av rädsla för att förstöra något. Har tänkt gå och prata med någon om just ångesten men inser ju att den kommer från något som gått snett i hjärnan och förstår inte hur någon skulle kunna hjälpa mig. Låter så barnsligt när jag skriver det men jag har verkligen svårt att se hur då jag anser att det är mitt eget fel att jag mår som jag mår och får skylla mig själv egentligen. Jag älskar livet otroligt mycket men tycker inte alltid jag förtjänar allt det bra som händer vilket jag också i skrivande stund hör låter ganska sjukt. Borde jag uppsöka någon att prata med?
fangirl

BUP svarar:
Hej Fangirl och tack för brevet!
Jag tycker det var ett klokt råd som du fick av din kompis. När man mår dåligt och tvivlar på sig själv är det alltid bra att bolla sina tankar och känslor med någon. Ofta kan det funka med en kompis eller förälder, men ibland kan det kännas skönt att resonera med någon som man inte har några nära band till.
Det är inte så lätt att tro på andra som säger åt en att man duger, är bra, fin och så vidare om man inte kan känna de känslorna själv. Det blir lite som när någon som är jättedeppig ges rådet att "ta sig i kragen". Inte så enkelt alla gånger.
Hur det kommer sig att du har så låg självkänsla tror jag inte beror på att det är något fel på din hjärna. Ofta är det känslor av att ha blivit övergiven, kränkt eller obekräftad som ligger bakom en haltande självkänsla. Sådant kan man bearbeta tillsammans med en klok och inkännande terapeut.
Jag tycker det låter som en bra idé att uppsöka någon att tala med. Du kan ringa till din BUP-mottagning, men även UMO har möjlighet att erbjuda samtal och stöd.
Skulle du föredra att chatta online, så kan jag rekommendera Tjejzonen.
Var rädd om dig.