Det känns som om varje dag är en strid
Jag vet inte hur jag ska ta mig väga med mitt direkta liv för att jag mår som jag gör. Det känns som varje dag är en strid mot glädje.
Jag känner att skada mig själv så fysiskt att jag hamnar på sjukhus varje dag för att jag inte pallar med livet. bara att kunna slippa allt liv.
Så min direkt fråga är varför tror ni jag mår som jag gör?
Jag har haft en väldigt svår uppväxt där jag varit mobbad rätt mycket men byggde upp ett "immun" mot det så istället blev till ilska och vrede. så varje gång någon gjorde mig ledsen eller arg så fick jag utbrott på olika sätt om det var att skrika eller slås beror på vad som hände. men nu när jag blivit äldre har jag helt enkelt bara begravt alla dessa känslor och all ilska osv har begravts inom mig. så jag blir jävligt arg jäkligt fort, och i bland kan jag själv tro att jag har något slag av ADHD. och under denna tiden jag skriver detta meddelande har jag ett jobb jag definitivt inte trivs med vilket gör att jag mår ännu sämre.
Jag har väldigt svårt att kunna beskriva saker med text och ord. om jag skulle försöka förklara hur jag mår, så mår jag väldigt dåligt i eget perspektiv. jag stressar dagligen även försöker jag skada mig dagligen så fysiskt som möjligt har även självmords tankar. jag har skärt mig en gång bara för det visar mig bara ärr vilket påminner mig om saker. jag vill bara skada mig och försvinna ibland för jag orkar inte med mitt liv ibland.
Hjälp mig försöka hitta mitt problem.
Tack i förväg.
Sebastian

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är alltid svårt att förklara hur man mår. Det brukar finnas så många olika slags känslor och tankar. Jag tycker du beskriver bra hur du har handskats med din uppväxt. Du skriver att du nu när du är äldre ”begravt” alla dessa tankar och känslor. Det brukar man inte lyckas med fullt ut, utan som du skriver, kan det pysa ut i olika situationer. Kanske inte alltid att det passar så bra?
Mobbning är väldigt destruktivt av många skäl. Vi är alla sociala och behöver känna oss accepterade av vår omgivning och om vi inte blir det utan känner oss utstötta får det ofta mer eller mindre allvarliga konsekvenser för vårt självförtroende och vår självkänsla. Vi lägger ofta skulden på oss själv och börjar undra vad det är för fel på oss. Varför blir jag mobbad och så vidare?
Vad som händer i ens psyke när man blir mobbad är svårt att komma åt själv. Du försökte göra dig ”immun” och det är ett sätt att försöka skydda sig och det var kanske ett bra sätt. Det som var möjligt för dig då. Men jag tror inte det har skyddat dig helt och hållet. Jag tycker du ska gå och prata med någon om hur du mår nu och hur det kan hänga ihop med det du varit med om. Då kan du både prata om hur du ska göra med ditt jobb, vad som gör att du inte trivs och fundera över om det har något med din bakgrund att göra. Det behöver det ju inte ha. En del jobb som man inte trivs med ska man sluta och försöka hitta bättre.
Ett bra ställe att prata om dessa saker är en Ungdomsmottagning. Jag tycker du ska försöka få en samtalskontakt i vilken du kan prata om de saker du skrivit om och också hitta bättre sätt att ta hand om dig själv än att skada dig avsiktligt.
Lycka till!