Min familj tror mig inte
Hej
Jag är en tjej som är 13 år och jag har en längre period måt dåligt och tänkt tanken på självmord och jag har försökt ta mitt liv men inte vågat. Min familj tror inte på vad jag säger och dom menar de att jag bara går igenom en ungdoms period och det blir bättre. Med jag tror inte de blir bättre utan bara sämre. Jag vet inte vad jag ska göra för jag vill inte må så här nå mer.
Självmord

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att må så här dåligt och samtidigt känna att man inte blir trodd. Hur kommer det sig? Har dina föräldrar haft svårt att ta till sig det du sagt eller har du inte kunnat vara så tydlig när du försökt förklara för dem hur du mår? När man är beredd på att inte bli trodd är det ju lätt att man själv blir för otydlig och försiktig. Säg till dina föräldrar att du försökt ta ditt liv så att de förstår allvaret!
Vet du något om varför du mår så här. Har något väldigt jobbigt hänt dig? Om du vet har du kunnat berätta det för dina föräldrar?
Förutom att tala med dina föräldrar tror jag det skulle vara bra för dig att också tala med någon professionell vuxen om dina tankar och känslor. Tillsammans kan ni då förstå mer om varför du mår så här och vad du kan göra för att må bättre.
Ta kontakt med ungdomsmottagningen i din kommun eller med skolkurator.