Höga krav på mig själv
Hej!
Ända sedan jag var liten har jag alltid satt höga krav på mig själv. I vissa fall alldeles för höga.
Jag får lätt ångest - speciellt om inte mina kompisar smsar tillbaks inom några timmar eller om mamma inte svarar i mobilen,eller något annat liknande,jag är också rädd att göra fel,ibland prövar jag inte på att göra nya saker för att jag vill att allt ska vara rätt,perfekt om inte lite mer än perfekt.
Även om folk i min närhet tycker att något gick bra,så om jag tycker det har gått dåligt så kan jag tänka på det i flera månader och ibland skada mig själv för att jag tycker att jag förtjänar det.
Ingenting är bra utom det bästa,jag kan sitta i timmar och träna pianoläxan eller en ton i en låt som jag vill sjunga,för att det ska bli perfekt.
För några månader började jag läsa om perfektionism och om hur det kan påverkar kroppen,om hur man kan få svårt att sova,få ångest och att man kan tappa koncentrationen.
Mina föreldrar har alltid sagt sagt att jag är perfektionist ut i fingertopparna men finns det något man kan göra för att bli av med den?
Den blir mer och mer jobbigt och ibland vill jag inte ens leva,för ingenting jag gör är jag nöjd med längre.
SNÄLLA HJÄLP MIG.
Melody

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev där du beskriver dina problem med mycket självinsikt.
Det verkar som du får ångest i många olika situationer. När du inte uppfyller dina egna högt ställda krav, men också om till exempel din mamma inte svarar tillräckligt snabbt i telefon.
Man kan faktiskt träna att klara av att hantera mer ångest. Du och din mamma skulle kunna träna dej att bättre kunna stå ut med din ångest om hon inte svarar så snabbt i mobilen. Du skriver att dina föräldrar alltid sagt att du är en perfektionist ,men vet dom också om hur besvärligt det nu blivit för dej?
Det finns hjälp att få för den typ av problem du beskriver. Du och dina föräldrar kan ta kontakt med en ungdomsmottagning eller BUP på orten där du bor.
Lycka till!