Alltid varit känslig och brister lätt ut i gråt
Hej!
Jag har så länge som jag kan minnas varit väldigt känslomässigt känslig och brister lätt ut i gråt när något går snett eller om någon säger något taskigt till mig. Små saker som hände när jag var väldigt liten hänger fortfarande med mig i vardagen och gnager på mig. Känslor och tankar som att jag inte duger eller inte är tillräckligt bra följer mig hela tiden i vad jag än gör eller säger. Har haft lite problem med talet, stammat då och då och inte fått ut meningar som jag önskat. Det händer mer och mer sällan men är fortfarande jobbigt.
Nu när jag blivit äldre och börjat gymnasiet har mycket förändrats både fysiskt och psykiskt. Men jag har fortfarande inget självförtroende, gråter ofta och är alltid nedstämd och grinig. Min ginighet och otrevliga ton som jag kan få ibland går ut på mina föräldrar, kompisar och skolarbete. Har svårt för att börja arbeta med skolarbeten och har mycket ångest i skolan. Så mycket ångest att jag inte kan göra något arbete alls, för jag vet redan sedan innan att det inte kommer bli bra. Och när det blir ett berg av saker jag inte gjort och kan göra får jag mer ångest. Jag skulle helst av allt vilja hoppa av gymnaiset, men det kommer ingen tillåta. 1-2 dagar från skolarbetet skulle vara bäst för mig så jag kan tänka på annat än just mitt arbete och få ångest.
Tror ni att ni kan hjälpa mig på något sätt? jag måste verkligen ha hjälp innan jag går under.
Gymnasieelev med ångest

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, jag tror verkligen du kan få hjälp för den slags problem du beskriver. Du skriver att känslor och tankar att du inte duger följer dig hela tiden sedan du var liten. Kanske började det med de problem kring talet du beskriver?
Du skriver att du redan innan du gjort något vet att det inte blir bra. Det låter som tankar du har och haft om dig själv väldigt länge.
Finns det ingen i din omgivning som säger att du har fel! Eller att du har för höga krav på dig själv? Att alltid tycka att man presterar dåligt leder också lätt till dåligt självförtroende. Det blir lätt bekräftelse på något man redan vet.
Jag tycker absolut du ska prata med dina föräldrar och din skolkurator/lärare så att de förstår hur svårt du har det och du ska också söka hjälp på en vårdcentral eller BUP. Detta är problem som det finns hjälp för.
Lycka till!