Vännerna är ett dåligt umgänge
Hej jag är en 13 årig tjej som har många problem just nu. För ca 2 år sedan hade jag varit mobbad i två år och bytte då skola. Skärde mig även mycket och föräldrarna upptäckte det tillslut och hotade att sälja hunden. När mina föräldrar (framför allt min mamma) blir oroliga så blir dom arga på mig och hotar med saker.
I våras blev jag deprimerad igen och var nere i ca 3 månader. Sen på sommarlovet blev allt bättre men nu har mitt liv rasat igen. Ända sedan 2017 började så har jag börjat testa på nya saker. T.ex att röka cigg, dricka alkohol, festa, hänga med äldre kompisar och även göra lite kriminella saker. Mina föräldrar har kommit på mig att ljuga för dom om att t.ex dricka energidricka och jag har ljugit ett antal ggr om vart jag har varit och dom har kommit på mig 2-3 ggr med det. Så man kan säga att deras tillit inte är så hög.
Jag har gjort dom besvikna på mig efterse jag alltid var en "good girl" som alltid sa sanningen och gillade att umgås med mina föräldrar. Men jag har börjar dra mig ifrån mina föräldrar och ibland säger mamma "jag blir arg bara jag tittar på dig" och sånna saker. Mamma och pappa har sagt till mig ordentligt att inte hänga med dessa killar men jag var förut och hängde på en skola varenda kväll där dom hängde och dom var ju såklart super spännande och sjyssta.
Nu dock så har mina föräldrar kommit på att jag ibland har hängt me dessa människor och nu är mitt liv såhär: Gå till skolan, gå hem från skolan, göra läxor, gå ut med hunden och scen gå och lägga mig. Jag får nu bara hänga med mina 2 år äldre kompisar hemma hos mig och det känns som att jag håller på att kvävas. Ända sedan i våras så har jag försökt hålla mig borta från hemma för att jag hatar att vara hemma. Jag känner mig inte trygg och jag mår bara dåligt när jag är hemma. Detslutar alltid med att jag sitter på kvällarna i mitt rum och grubblar över allt dåligt. Gråter non stop varje kväll i 3 veckors tid nu och jag får ju inte träffa mina kompisar längre eftersom mina föräldrar inte tycker att det är bra umgänge.
Min brorsa höll på med droger och var i rökberoendenär han var 14 och dom är rädda att jag kommer sluta som honom. Men jag är väldigt mogen för min ålder och klickar/passar MYCKET bättre med dom som är två år äldre än dom i min egen ålder. Känner mig isolerad eftersom jag endast får träffa kompisar hemma hos mig och jag får knappt v ara ute med min hund i mer än 15 minuter för annars ringer dom och säger att det är dags att komma hem. Får ångest och panik och vet inte vad jag ska göra för jag har knappt några vänner i min skola för alla tycker jag är konstig. Har kanske 5 vänner i min egen ålder.
Och mamma har rätt. Dom där killarna är dåligt umgänge. Dom tar droger vissa av dem, dem röker, dricker osv men dem förstår mig och accepterar mig för den jag är. Vill inte förlora dom som vänner men mamma låter mig inte träffa dom. Vad ska jag göra?
Den konstiga tjejen som ingen förstår..

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt långa brev. Det här låter knepigt.
Får jag fråga om du har haft någon att prata med förutom dina föräldrar? Mitt intryck är det de säger till dig när de blir oroliga för dig ibland får motsatt effekt mot vad de hade hoppats. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till skolkuratorn eller kanske till en kurator på ungdomsmottagningen där du bor. Berätta om ditt dilemma, att du har fått kompisar som förstår dig och accepterar dig för den du är, men att du är medveten om att de är det som kallas dåligt umgänge. Ännu viktigare är det att berättar om att du inte känner dig trygg hemma, att dina föräldrar (mamma) blir så arg när de blir oroliga. För mig låter det som att dina föräldrars sätt gör att du kommer längre ifrån dem och att det får dig att längta hemifrån ännu mer. Ibland kan det vara bra med en tredje part som så att säga medlar i kontakten mellan unga och deras föräldrar.
Om jag förstår dig rätt är dina nya äldre vänner i huvudsak killar. Det låter som de är sådana som festar, dricker, röker, testar droger, gör kriminella saker. Även om du tycker om att vara med dem finns det stora risker med sådant beteende. Både för dem och för dig. Det kan kännas bra för stunden men mycket farligt i längden.
Hur är det på din nya skola? Finns det några i klassen som du gillar att vara med och har utbyte av? Har du andra fritidsintressen där du träffar personer som du tycker om? Det är lättare att sluta vara med dem som man förstår att man behöver bryta med, om det finns andra man kan vara med istället. Även om det inte känns som att det finns någon där som är lik dig och på din nivå, kanske du kan ge dem en chans, försöka lära känna någon lite mer.
Som sagt, det du berättar om låter riktigt svårt. På tjejzonen kan du chatta med en s k "Storasyster". Det kanske skulle kunna vara något för dig, så du kan få mer stöd och råd än jag kan ge dig här.